Přehled epizod
Proč Cashbot vznikl a pro koho je určen?
Cashbot pomáhá živnostníkům, malým a středním firmám vyřešit problém s penězi vázanými ve fakturách. Umí profinancovat vystavenou fakturu a také prodloužit splatnost faktury přijaté. Díky jednoduché aplikaci dokáže podnikatelům zajistit peníze právě tehdy, když je potřebují. Cashbot jim nabízí širší koncept podpory řízení peněz, čímž účinně podporuje rozvoj jejich podnikání.
Proč vlastně Cashbot vznikl?
Na českém trhu existuje spousta firem, které mají kvůli finančním prostředkům vázaným ve fakturách problémy s hotovostí. Banky nebo jiné finanční instituce pro ně často nedokážou najít vhodné řešení a na financování formou faktoringu jsou tyto podniky příliš malé.
Zakladatel Cashbotu Marek Hejdušek se s tímto problémem setkal i při své práci v oblasti finančnictví. Pro banky jsou sice prosperující malé a střední firmy zajímavé, ale ne natolik, aby jim mohly vždy nabídnout produkty, které by jim dokázaly správně pomoci. Také ho zarazilo množství spotřebitelských úvěrů, o které tento typ podniků žádá, aby s jejich pomocí překlenul období dlouhé splatnosti vystavených faktur, nebo naopak vyřešil aktuální potřebu financí na zaplacení faktur přijatých. Navíc běžně dochází k tzv. „lavinovému efektu“, kdy kvůli zpoždění plateb od odběratelů neplatí dále svým dodavatelům včas ani firmy, které faktury vystavily. Takový přístup k podnikání ovšem zpomaluje celou ekonomiku a neprospívá nikomu. Proto přišel Marek s nápadem na nový typ financování a vytvořil inovativní aplikaci Cashbot, která pomáhá těmto problémům předcházet.
Pro koho je Cashbot určen?
Cashbot je služba pro živnostníky, malé a střední firmy, tedy pro ty, kteří mají problém s dlouhými splatnostmi vystavených faktur, nebo naopak potřebují prodloužit splatnost faktur přijatých. Splatnost u vystavených faktur nezřídka bývá až devadesát dní – tak dlouhé čekání na platbu od odběratelů omezuje řadu podnikatelů v jejich činnosti. Cashbot nově nabízí také financování přijatých faktur, jejichž splatnost dokáže podnikatelům prodloužit až o 4 měsíce. To je výhodné pro ty, kteří by rádi peníze určené k úhradě faktur použili v tomto období na rozvoj svého podnikání. Nejenže se kvůli nedostatku financí v určitý okamžik mohou podnikatelé zpozdit např. se splátkami leasingu, vyplácením mezd zaměstnancům, platbami za zboží či jiné provozní náklady, ale také nemohou investovat do moderních technologií, zaměstnat kvalitní odborníky, přijmout novou lukrativní zakázku nebo jinak využít aktuální příležitosti na trhu.
Tyto podnikatelské subjekty jsou pro klasický faktoring příliš malé a ani banky jim často nemohou nabídnout přiměřenou pomoc. Cashbot se dokáže individuálně přizpůsobit jejich potřebám. Průměrná výše faktury, kterou běžně profinancuje, činí 100 000 Kč, ale může se jednat i o faktury daleko nižší hodnoty, již od 3 000 Kč. Dokáže tedy pomoct i drobným podnikatelům a velmi malým firmám.
V čem Cashbot svým klientům pomáhá?
Vystavenou fakturu klient zadá do jednoduché Cashbot aplikace, která na základě různých hledisek posoudí, jestli je možné ji profinancovat. Pokud schvalovací proces dopadne dobře, klient obdrží na svůj účet až 80 % z hodnoty faktury, a to nejpozději do druhého dne od jejího zadání k posouzení.
Podobným způsobem Cashbot za klienta rovněž proplatí fakturu jeho dodavateli, čímž mu prodlouží původní splatnost faktury až o 4 měsíce. Díky této službě tak fakturu od dodavatele klient zaplatí až ve chvíli, kdy už má k dispozici peníze za prodané zboží nebo dokončenou zakázku. Má tedy své finanční prostředky k využití právě tehdy, kdy je potřebuje. Může tak včas pokrýt veškeré své finanční závazky a zároveň ihned přijímat další zakázky, čímž efektivně podpoří své cashflow.
Díky Cashbotu tedy může aktivně rozvíjet své podnikatelské aktivity nejen v pravý čas, ale také s jistotou a s klidem díky stabilnímu finančnímu zázemí.
Jak Cashbot získat?
Službu Cashbot lze sjednat několika způsoby. Klient může využít možnost návštěvy poradce Cashbotu u něj přímo ve firmě na jakémkoliv místě v České republice, nebo se může registrovat na partnerských pobočkách Raiffeisenbank, se kterou Cashbot spolupracuje.
Samozřejmě je k dispozici také velmi oblíbená možnost online registrace z pohodlí svého domova. Pro větší názornost slouží instruktážní video na webových stránkách Cashbotu.
Přestože je v pozadí sofistikovaná technologie, pro klienta je celý proces maximálně jednoduchý. Posouzení faktury k profinancování probíhá automatizovaně a v reálném čase tak, aby klient mohl dostat peníze na účet nejpozději do druhého dne. Tímto způsobem Cashbot od svého vzniku profinancoval již přes 9 000 faktur v celkové hodnotě více než 750 000 000 korun.
Jednoduše řečeno: Cashbot dokáže uvolnit peníze vázané ve fakturách, a to hned.
Jak Cashbot pomáhá
Kdo na své peníze díky Cashbotu už nečeká?
Klienty Cashbotu jsou zejména živnostníci, malé a střední firmy, které podnikají v oblastech s dlouhou splatností faktur, jako je např. zdravotnictví, stavebnictví, autodoprava, veřejný sektor a neziskové organizace. Jeho služeb rovněž využívají firmy působící v odvětvích, kde má na obrat značný vliv sezónnost (např. velkoobchody, e-commerce a zemědělství), nebo rychle rostoucí společnosti, pro jejichž dynamický rozvoj nejsou služby bank vyhovující. Všichni tito podnikatelé mohou díky Cashbotu rozvíjet své aktivity nejen v pravý čas, ale také s jistotou a s klidem, protože mají stabilní finanční zázemí.
Problémy, se kterými Cashbot pomáhá
Díky Cashbotu mohou všechny tyto společnosti nabídnout své služby i zákazníkům s delší splatností faktur nebo naopak nabrat více zakázek díky možnosti odložit splatnost u faktur přijatých a využít tak aktuální příležitosti na trhu:
- Společnosti podnikající v oblasti veřejného sektoru nemusí čekat na dotace a mohou pokračovat v rozdělaném projektu; získané peníze mohou také použít např. na nákup speciálně upravených vozů pro převoz osob se zdravotním postižením.
- Ve stavebnictví lze díky finanční rezervě začít včas s plánovanými pracemi a zaměstnat odborníky ve specializovaných profesích.
- Startupy si mohou najmout vývojáře a experty na marketing – prostřednictvím cílené marketingové propagace svých služeb pak osloví potenciální investory.
- Zemědělci díky investicím do digitalizace a strojové modernizace dospějí k vyšší efektivitě a prodají úrodu za lepší výkupní cenu.
- Podnikatelé v oblasti logistiky a dopravy mohou získané finance využít na rozšíření či modernizaci vozového parku.
Příběhy několika klientů, kteří naši službu využívají
Společnost Prosapia, z. ú., společnost pro rodinu, pomáhá osobám, které se ocitly v tíživé životní situaci a nedokážou ji překonat vlastními silami. S pomocí Casbotu má společnost peníze z vydaných faktur dříve na účtu a díky tomu může lépe řídit své podnikání a pomáhat potřebným včas.
Firma Pet Farm Family, s. r. o., vyrábí kvalitní krmivo pro psy a kočky s velkým důrazem na ekologii, zdraví a podporu místního trhu. Největší výzvou bylo pro ni získat peníze na investice do drahých strojů, zaměstnanců a hlavně surovin, které se musí platit předem. Cashbot je pro ni ideálním řešením, jak vyrovnat cashflow.
Stavební firma Loma stavby, s. r. o., provádí všechny druhy stavebních prací. V tomto oboru je složité najít spolehlivé zaměstnance, mít včas připravené peníze na výplaty a ostatní výdaje. Dlouhá doba splatnosti faktur je ve stavebnictví standardem, ale s Cashbotem si firma nechává proplácet velkou část faktur do 24 hodin, díky čemuž lépe řídí své každodenní podnikání.
Zkrátka a jednoduše: Cashbot pomáhá živnostníkům, malým a středním firmám vyřešit problém s penězi vázanými ve fakturách.
Jak s Cashbotem odložit splatnost přijatých faktur
Jako novou službu podnikatelům a firmám Cashbot nabízí možnost odložení splatnosti přijatých faktur, díky čemuž dokáže prodloužit původní splatnost faktury až o 4 měsíce. Klient tak fakturu od dodavatele zaplatí teprve tehdy, kdy má k dispozici od zákazníků peníze za prodané zboží nebo dokončenou zakázku.
Jak to funguje?
Pokud klient přijal od dodavatele fakturu za materiál, zboží nebo služby a chce ji zaplatit, až dokončí zakázku nebo zboží prodá, nabízí mu Cashbot optimální řešení.
Po registraci stačí zadat fakturu k posouzení do Cashbot aplikace – během schvalovacího procesu je na základě různých hledisek rozhodnuto, jestli je možné ji profinancovat. Vše je pro klienta maximálně jednoduché, schvalování probíhá automaticky a v reálném čase.
Fakturu lze do aplikace zadat několika způsoby. Je možné ji nahrát online přímo v aplikaci, což nezabere ani 2 minuty, nebo ji lze poslat e-mailem na info@cashbot.cz a Cashbot fakturu zpracuje za klienta.
Další možností je nahrát ji automatizovaně přes API – informace a dokumentace k API propojení jsou k dispozici na stránkách Cashbotu zde).
Cashbot financuje faktury v hodnotě od 3 000 Kč do 400 000 Kč včetně DPH. Po individuální domluvě lze financovat i vyšší částky. Faktura může být vystavena až před 3 měsíci a doba její splatnosti se může pohybovat v rozmezí od 3 do 180 dní.
Při zadávání faktury k proplacení si klient zvolí, o kolik dní chce prodloužit dobu splatnosti faktury (splatnost lze prodloužit až o čtyři měsíce). Konečnou cenu financování uvidí okamžitě.
Peníze dorazí přímo na účet dodavatele vždy včas, nejpozději v den splatnosti uvedeným na faktuře. Cashbot umí uhradit fakturu i dříve před datem její splatnosti, pokud o to klient požádá.
Kdy klient vrátí peníze?
Služba poskytovaná Cashbotem je daňově uznatelným nákladem a lze ji zahrnout do daňového přiznání. Okamžitě po proplacení faktury jsou na klientův e-mail odeslány podklady pro účetnictví a informace pro splacení financování – má je kdykoliv k dispozici také ve své aplikaci.
Termíny splacení jsou včas připomínány společně s platebními informacemi. Velkou výhodou služby Cashbot je prodloužení doby splatnosti faktury o 120 dní. Pokud je tedy např. splatnost uvedená na faktuře vystavené dodavatelem 15 dní, po přičtení 120denní rezervy má klient na vrácení peněz 135 dní od nahrání faktury.
K čemu je to dobré?
Díky využití služby Cashbot poskytující financování přijatých faktur a odložení doby jejich splatnosti může klient zaplatit dodavateli včas a mezitím použít peníze určené k úhradě faktur na rozvoj svého podnikání. Může přijmout novou lukrativní zakázku, investovat do moderních technologií, licencí nebo marketingu, zaměstnat kvalitní odborníky či dostatek sezónních zaměstnanců nebo jinak využít aktuální příležitosti na trhu.
Příklad: Jak Cashbot pomáhá nakopnout (třeba vaše) podnikání
Jmenuji se Petr, jsem drobný výrobce nábytku, který jako subdodavatel pro střední nebo větší firmy vyrábí nebo montuje nábytek na zakázku.
Nejprve materiál nakoupím a musím za něj ihned zaplatit. V dílně mi s přípravou zakázky pomáhají 2 zaměstnanci. Připravit a předat zakázku nám většinou trvá 30 dní, poté vystavím fakturu, která má splatnost dalších 30 dní.
Typická zakázka, kterou připravujeme, má hodnotu 100 000 Kč, po odečtení nákladů ve výši 80 000 Kč mám zisk na zakázce 20 000 Kč a marži 20 %.
Své závazky platím včas a pro všechny případy si udržuji na bankovním účtu rezervu alespoň 20 000 Kč. Proto nezačínám další zakázku dřív, než mám na účtu k dispozici alespoň 100 000 Kč – to proto, abych mohl uhradit náklady ve výši 80 000 Kč a zbyla mi rezerva 20 000 Kč na nečekané výdaje.
Jak mi pomohl Cashbot?
Tak si to zrekapitulujme.
Situace bez Cashbotu: Během půl roku jsem měl celkem 3 období, kdy jsem čekal na zaplacení svých faktur, a proto nemohl začít další zakázky. Peníze mi ležely ve fakturách ladem, neměl jsem další zdroje na rozvoj podnikání, a proto jsem dodal jenom 3 zakázky a firma vydělala 60 000 Kč.
Dřív to se zakázkami za 6 měsíců vypadalo takhle:
- Dodal jsem 3 zakázky
- 3 měsíce jsem čekal na peníze
- Vydělal jsem 60 000 Kč
Situace s Cashbotem: Během půl roku s Cashbotem jsem neměl žádné období, kdy bych nemohl začít další zakázky, protože Cashbot okamžitě proplatil 80 %, tj. 80 000 Kč, z faktury, které jsem vrátil, až mi zákazník zaplatil. Peníze obyčejně „zaparkované“ ve fakturách mi začaly rázem vydělávat. Dodal jsem 6 zakázek a firma vydělala 120 000 Kč.
S Cashbotem to vypadá za 6 měsíců úplně jinak:
- Mám hotových 6 zakázek
- Nečekám na peníze z faktur
- Vydělal jsem 120 000 Kč
Cashbot pomůže s provozním financováním i vaší firmě. Říká se, že peníze nejsou problém a leží na ulici, ale teprve s Cashbotem jsem přišel na to, jak se k nim dostat opravdu rychle.
Marek Hejdušek: Začínáme s financováním tam, kde banky končí
Marek Hejdušek, idea maker a zakladatel společnosti Cashbot, měl vztah k počítačům a technologiím již od mala. Vystudoval matematické modelování na fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské, a právě přes matematiku se dostal do finančnictví a v tomtooboru strávil posledních 15 let, a to jak na straně bank, tak jako konzultant pro banky. Na starost měl region střední a jihovýchodní Evropy, a tak měl možnost zblízka poznat, jak banky fungují zevnitř, zvenčí, a jak se jejich fungování liší v různých zemích v našem regionu. Co ho inspirovalo k odklonu od korporátního bankovního světa a jak vznikla idea založit fintech poskytující finanční služby pro malé a střední podnikatele? Jak vlastně Cashbot funguje, v čem je jiný než ostatní podobné nebankovní služby na trhu a v čem reálně podnikatelům pomáhá? Právě na to jsme se Marka zeptali.
Jak vznikl nápad založit společnost, která se soustřeďuje výhradně na finanční služby pro malé a střední podnikatele?
Mnohokrát jsem se během své praxe bavil s vedením různých bank o segmentu podnikatelů a malých firem a ten příběh byl vždy úplně stejný: Tento segment je pro nás důležitý, je rostoucí, perspektivní je profitabilní… a vždycky je to ten první pod čarou. Vždy to bylo tak, že ve srovnání s retailovým a korporátním bankovnictvím se tento segment v prioritách upozadil. A je to vidět i když se člověk podívá, jak u bank funguje podpora podnikatelů a malých firem – banky zápasí s tím, kam je, lidově řečeno, nacpat. Když se je pokusíme zařadit do korporátního segmentu, máme zde korporátního bankéře, který má v portfoliu na jedné straně multimiliardové firmy, na druhé drobného podnikatele. Není těžké uhodnout, kterému z klientů se bankéř bude chtít věnovat prioritně.
Druhou variantou je zahrnout podnikatele a malé firmy do segmentu bankéřů, kteří se starají o fyzické osoby, ale pro ty je zase jednodušší obsluhovat standardní klienty se standardními požadavky a podnikání je pro ně zase složitější, vzdálenější.
V podstatě jsem tak zjistil, že v tomto segmentu je na trhu mezera – vlastně neexistoval nikdo, kdo by nabízel finanční služby přesně na míru podnikatelům a malým firmám. A to byl ten důvod, proč jsem začal uvažovat nad tím, co by se dalo v tomto segmentu vymyslet, jakým způsobem v něm fungovat, co klientům nabídnout na míru.
A tak vznikl Cashbot. V čem přesně podnikatelům pomáhá?
Cashbot přesně reaguje na potřeby podnikatelů a malých firem, řeší jejich problémy, vychází z toho, že jim rozumíme.
Když jsme se s podnikateli bavili o jejich potřebách, v podstatě z toho vyšlo, že potřebují prostě rychle a jednoduše získat peníze pro jejich podnikání. Ať už pro rozvoj, překlenutí krize, nebo pro to, aby mohli mít rezervu. Na rozdíl od kontokorentu a dalších služeb však tuto rezervu podnikatelům poskytujeme v jiném režimu, než je obvyklé. Pokud rezervu nečerpají, neúčtujeme jim žádné poplatky, a v případě potřeby si na ni mohou kdykoliv sáhnout.
Proč se podnikatel neobrátí v případě takových potřeb na banku?
On se na banku většinou obrátí, banka mu je ale ne vždy schopna pomoci. Roli hraje právě čas a komplikovanost procesu. Banky samozřejmě mají svojí roli, fungují na svých zažitých principech a dále fungovat budou, na druhou stranu však mají i svá omezení.
Častokrát je to právě tak, že klienti říkají: Podívejte, já jsem v bance byl, jsem jejich dlouhodobý klient, mám u nich standardní financování, nicméně teď tady máme potenciál zajímavého velkého projektu, zajímavý byznys a potřebujeme zafinancovat. A potřebujeme zafinancovat rychle. V bance jsem tři měsíce dokládal výkazy a předběžné výkazy a všechny možné doklady a po třech měsících jsme se rozešli s tím, že musíme počkat na další auditované výkazy. Řešení se vlastně nenašlo a mezitím byla příležitost pochopitelně pryč. Takže už vůbec nebylo potřeba služeb banky využít. A právě Cashbot je tady pro podnikatele, kteří často potřebují mnohem rychlejší a flexibilnější přístup, než jim mohou banky nabídnout.
Vy jste vlastně fintech. V čem konkrétně technologie dopomáhají k tomu, aby byl Cashbot, jak sám říkáte, rychlejší a jednodušší než banky?
Vyvinuli jsme řešení, které využívá moderní technologie, proto máme v názvu „bot“. Cashbot je vyvinut tak, aby fungoval co nejvíce automatizovaně. Právě díky automatizaci – a tím pádem zrychlení a zefektivnění všech procesů – jsme schopni klientům garantovat rozhodnutí o tom, zda mu peníze poskytneme, nebo ne, do 30 minut. A nejedná se o takový ten klasický marketingový claim, protože všechny banky pochopitelně tvrdí, že jsou onlinové, rychlé, ale potom je ta realita jiná. U nás to je opravdu tak, že když to do 30 minut nestihneme, tak to u nás má klient zdarma.
Co všechno se za zmíněných 30 minut odehraje? Jste známí tím, že klienty i jejich odběratele pečlivě prověřujete, a to i nad rámec klasických procesů v bankách – jak se dá takto obsáhlý skóring vůbec ve 30 minutách stihnout? A co všechno to obsahuje?
Z pohledu klienta vypadá vše jako jeden rychlý jednoduchý proces, na pozadí přitom probíhá v jeden moment i více než 300 operací řízených algoritmy.
Když si vezmu jednotlivé komponenty, na pozadí probíhá spousta procesů, které klient nevidí, ale na základě kterých jsme schopni klienta registrovat, podepsat s ním smlouvu, posoudit jeho rizikový profil a poslat mu v případě schválení žádosti prostředky opravdu rychle.
Jsme tak rychlí právě díky technologiím a tomu, že jsou veškeré procesy na pozadí plně automatizované. Úspora času není jenom na straně klienta, ale i na naší straně – i to je jeden z důvodů, proč jsme schopni zajistit financování a odpovídající péči i malým klientům. To je jeden z našich klíčových rozdílů oproti bankám. S malou firmou, která potřebuje 50 000 Kč, bankéř v bance stráví úplně stejný čas jako u klienta, který si chce půjčit deset milionů. My toto dilema díky technologiím řešit nemusíme, mezi klienty z tohoto hlediska neděláme rozdíly.
Jak konkrétně tedy proces probíhá?
V prvé řadě musíme klienta identifikovat. To probíhá tak, že nám do aplikace nahraje občanský průkaz a ve chvíli, kdy tam máme obrázek, klient pokračuje v registračním procesu, ničeho si nevšimne. Nicméně na pozadí technologie vyčte z obrázku všechny informace – nejen jméno, rodné číslo a adresu, ale v reálném čase se podívá díky propojení na Ministerstvo vnitra i na to, zda občanský průkaz není kradený či ztracený. Jiná technologie zároveň ověřuje, jestli doklad nebyl upraven, zda něco nebylo přepsáno, zmanipulováno. A ve chvíli, kdy víme, kdo se zaregistroval, na pozadí začne jiná technologie, jiný algoritmus zkoumat propojení s ostatními subjekty – zda tento člověk nefiguruje v 18 firmách s pochybnou historií atd.
V dalším kroku, pokud klient podepisuje smlouvu, podepisuje ji digitálně přímo v aplikaci. Nepotřebuje ověřený digitální podpis, neřešíme papíry ani kurýry, smlouvu má uloženou v aplikaci. Což je věc, která v segmentu podnikatelů a firem nemusí být standardní a spousta bank a finančních institucí tuto variantu nenabízí.
Zkoumáme také transakční historii, a tak víme, kdo jsou odběratelé klienta, jak jsou rizikoví, kolik jich je, z jakých odvětví atd. Dokážeme identifikovat rizikové transakce, dokážeme poznat, zda je gambler, vidíme, zda má exekuce.
Sběr všech těchto informací a dat nám dává možnost jinak přistupovat ke skóringu. Velké rozdíly a také benefity tohoto podrobnějšího skóringu se prokázaly právě v neobvyklé covidové době.
Pokud provádíte skóring tradičně a podíváte se na finanční výkazy firmy, například v dubnu na výkazy za předchozí rok, tak o současné situaci nemůžete říct s jistotou zhola nic. A banky v takové chvíli typicky řeknou: Nepůjčujeme nikomu, protože nemáme klíč, na základě kterého rozhodnout, komu ano, a komu ne. Takže kdokoliv odteď přijde jako podnikatel z gastro byznysu, tomu nepůjčujeme. U nás však díky našemu skóringu dokážeme individuální případy rozlišit, přesněji zhodnotit rizika a poskytnout pomoc i takovým subjektům, které banka apriori diskvalifikovala.
Máte nějaký příklad z praxe?
Konkrétní příklad můžeme uvést zrovna z období covidu. Jedná se o autodopravce a to, jak jejich podnikání ovlivnila nebo neovlivnila situace, kdy se zavřely hranice.
Zde vedle sebe můžeme mít dva autodopravce, kteří podle tradičně sledovaných parametrů a všech těchto výkazů vypadají úplně identicky. Na základě naší metodiky skóringu však zjistíme, že jeden z nich jezdí pro Alzu, Mall, Zásilkovnu a jeho byznys jde nahoru. Druhý jezdil před uzavřením hranic do Itálie, Španělska a jeho příjmy jsou na nule, protože mu auta stojí. Z pohledu rizika se tak jedná o dva diametrálně odlišné případy.
Jedním z parametrů, které u potenciálních klientů sledujete, je výsledek psychografického skóringu. Co to vlastně je?
Na malé firmy a malé podnikatele se nemůžeme dívat jako na korporaci jenom z pohledu čísel. Ta nemusí mít komplexní vypovídací hodnotu. Typicky je tam jeden „decision maker”, často člověk, který firmu založil, řídí, rozhoduje o ní, a proto hodně záleží na profilu toho konkrétního člověka.
Zde zase můžeme mít příklad dvou na první pohled identických firem s tím rozdílem, že jednu vede 60letý původní majitel ze staré školy, který firmu založil, celou dobu ji vedl, jeho vztah k penězům je opatrný, konzervativní. Takový klient má spolehlivé charakteristiky, má přiměřený intelekt, zkušenosti a ví, co dělá. Ochota člověka vracet peníze je jiná než u firmy, kde je profil člověka, co ji vede, odlišný. Na druhé straně tak může být majitel, který nemá zodpovědný vztah k riziku, firmu nevybudoval a jeho ambicí není firmu rozvíjet, ale pouze užívat benefity plynoucí z jeho role/pozice. V rámci psychografického skóringu měříme i to, jak jsou pro člověka v čele společnosti důležité materiální hodnoty, jestli chce vše získat hned a bez úsilí, nebo je připraven vlastní prací přispět k prosperitě společnosti – jestli je pro něj důležité koupit si drahé auto a pak ho splácet, nebo naopak našetřit a pak ho koupit za hotové. Tento skóring má mnoho parametrů a získané informace vedou k celkovému a velmi přesnému odhadu toho, jaké má firma šance, zvlášť například v krizi, svou situaci i splácení zvládnout.
Co za konkrétní produkty nebo služby aktuálně nabízíte?
Klientovi především nabízíme na jednom místě různé způsoby, jak získat peníze do firmy.
Když se na to podíváme opět selsky, existuje několik způsobů, jak do firmy peníze dostat. Buď si můžu půjčit, rychle a jednoduše – i to mimo jiné nově nabízíme – do portfolia služeb jsme zařadili i nabídku úvěrů. Další variantou je levně koupit, draze prodat, pozdě platit faktury a tím zvýšit svoje příjmy.
Ve skutečnosti může zvýšení příjmu znamenat krátkodobě i to, že se k příjmům dostanu rychleji. To přesně dělá financování vydané faktury. Tím, že dostanu zaplaceno rychleji, se z pohledu cash flow pro dané období zvýší příjem, protože ty peníze, které mi „visí ve vzduchu“ a čekám na ně, můžu mít ihned k dispozici. A efektivně s nimi ve firmě pracovat pro rychlejší rozvoj.
A potom existuje poslední způsob, a to je neplatit faktury. Buď to můžu dělat tak, že opravdu pozdě platím faktury, nebo můžu zase využít Cashbot tím způsobem, že si platbu faktury odložím v čase nebo si ji rozložím, výdaje tedy posunu v čase dál. Takže máme různé způsoby, které na jednom místě můžeme použít, a proto můžeme financovat i klienta, kterého banka financovat neumí.
Zmínil jste nový produkt – úvěr. V čem se liší od klasického bankovního úvěru?
Nejedná se o klasický úvěr jako v bance. Má zase několik vlastností navíc, které jsou pro klienty zajímavé. Například to, že můžu začít splácet až po třech měsících, což může být zajímavé pro velkoobchod, který může nakoupit zboží, prodá ho přes Vánoce a začne splácet až potom. Anebo je to důležité pro klienty, kteří řeší překlenutí krize. Mohou si půjčku rozložit například až do 12 splátek tak, jak potřebují. Další zajímavá věc je, že pokud ten úvěr nepotřebuji a nevyužívám, nic za něj neplatím, mám jej pouze jako rezervu. Není to jako v bance, když mám kontokorent a platím za vedení účtu, za rezervaci zdrojů, mám prostě náklady, které s tím souvisí, a to i přes to, že jsem produkt nikdy nevyužil. Další benefit je, že klient může úvěr kdykoliv splatit předčasně a bez poplatku.
Nejste jediný, kdo se soustředil na malé firmy a podnikatele. Čím si vysvětlujete, že se s nebankovními službami orientovanými na podnikatele v posledních několika letech „roztrhl pytel“? A v čem jste vy jiní?
Přirozeně nejsem jediný, kdo si všiml tohoto potenciálu. Takže se objevily další zajímavé startupy. Zatím je to tak, že se každý specializuje na určitou oblast. U nás je to tak, že se snažíme všechny potřeby podnikatelů pokrýt na jednom místě. Chceme jim poskytnout finanční služby rychle, moderně a jednoduše a usnadnit jim tak podnikání, které v Česku, co si budeme povídat, není zrovna procházka růžovým sadem.
Sázíme na technologie, díky kterým je celý proces rychlejší, jednodušší, transparentnější a umožňují nám poskytnout financování i takovým klientům, kteří by u banky neměli šanci. Velkou devízou jsou také partneři. Ať už se jedná například o Direct Fidoo z fintech scény, nebo Raiffeisenbank, která je naším partnerem a registruje své klienty do Cashbotu přímo na svých pobočkách. Například právě „Raiffka“ je pro nás klíčovým partnerem, nejen z hlediska důvěryhodnosti, ale právě osobním kontaktem a osobním vysvětlením klientům. Často se nám stávalo, že náš klient přiznal, že Cashbot předtím zaregistroval už mnohokrát. Podstatu a přínosy naší služby však pochopil až v momentě, kdy mu jeho bankéř, kterého léta zná a důvěřuje mu, vysvětlil, že se prostě jedná o zdroj financování pro jeho podnikání. Teprve potom začal Cashbot využívat.