logo
hero left top hero right bottom
Zpět na seriály

NetDirect

Tvoříme B2B a B2C e-shopy na míru

Jaké technické řešení vybrat pro e-shop

Uvažujete o spuštění vlastního e-shopu a porovnáváte různá technická řešení? Výběr vhodné e-shopové platformy závisí na mnoha proměnných a měl by být pečlivě zvážen na základě vašich potřeb a představ. V tomto článku vám představíme jednotlivé varianty: open-source řešení, krabicové řešení, e-shop na míru a hybridní e-shop, jenž představuje kompromis mezi druhou a třetí alternativou. 

Co potřebujete vědět, než se do výběru platformy pustíte

Vyznat se v nabídce e-shopových řešení není snadné. Jestliže nemáte znalosti v oblasti internetového podnikání, může být pro vás tento úkol velmi komplikovaný. Pomohou vám tyto otázky:

  • Jaký je váš budget?
  • Jaké jsou vaše nároky a požadavky z hlediska e-shopových funkcí a vlastností?
  • Jaké produkty budete prodávat?
  • Jaké máte vize s vaším e-shopem v následujících letech?

Dále je dobré si uvědomit, jak jste na tom s marketingem, jaký máte pohled na váš byznys a podnikání celkově, jak vám fungují procesy ve firmě a na další související otázky. Na základě odpovědí si uděláte větší jasno v tom, co od e-shopu čekáte a jakým směrem se chcete ubírat.

4 možné způsoby, jak vytvořit vlastní e-shop

Pojďme se podívat na to, jaké možnosti v zakládání e-shopu na trhu existují.

Open-source řešení

Pro open-source řešení hovoří zejména cena, patří mezi nejlevnější varianty. Spuštění je téměř zcela zdarma a bezplatné jsou také některé přídavné moduly a pluginy, tudíž se jedná o svobodný a otevřený software. Má to však háček –⁠ pokročilejší prvky už jsou zpoplatněny.

Přestože se open-source může zdát v mnoha směrech jako ideální, je potřeba vzít v potaz jeho značné technické i praktické nevýhody. Do zdrojových souborů modulů zasahuje v podstatě kdokoliv, a proto hrozí nekonzistentní kvalita kódu a výskyt neočekávaných chyb a errorů.

Jelikož lze s otevřeným kódem libovolně pracovat, musíte mít i vy po boku programátora, který se vyzná v cizích kódech a dané architektuře a s veškerými komplikacemi si poradí.

Pokud se vám open-source řešení příliš nezamlouvá, na výběr máte ještě několik dalších možností.

Pronájem e-shopu (neboli krabicové řešení)

Stačí vám menší e-shop se standardními funkcemi? V úvahu přichází pronájem již otestovaného, osvědčeného krabicového řešení, jakým je například FastCentrik.

Vzhledem k tomu, že je pronajatý e-shop již kompletně připravený, umožňuje rychlý start podnikání. Cashflow vaší firmy navíc nemusíte zatěžovat vysokou investicí. Ve srovnání s open-source řešením zde nebudete potřebovat žádné odborné know-how ani vlastního vývojáře – o vše se stará dodavatel softwaru, který vám e-shop pronajímá.

Stačí si pouze vybrat jednu z připravených grafických šablon, vložit na e-shop vaše produkty a začít s prodejem. Také máte jistotu, že pokud dojde k problému, zákaznická podpora je plně k dispozici. V ceně máte mimo jiné veškeré aktualizace i celkovou údržbu, což patří mezi další nedocenitelné benefity krabicového řešení.

Na druhou stranu se jednotlivé moduly a funkce jsou pevně dané a nedají se příliš měnit. Nemůžete zasahovat do zdrojových kódů a více ovlivňovat funkčnost a vzhled svého e-shopu. Pronajatý e-shop spíše nikdy nebude přesně podle vašich představ, jako by byl e-shop na míru.

Hybridní e-shop

Hybridní e-shop je pojem na trhu poměrně nový a představuje e-shopové řešení, které kombinuje výhody krabicového řešení s individuálními úpravami řešení na míru. Nabízí běžné funkce krabicového e-shopu, ale lze jej individuálně přizpůsobit. A to nejen vzhledem, ale hlavně funkcemi.

Další velkou výhodou je rychlá příprava na spuštění. Oproti e-shopu na míru tak nemusíte čekat na dlouhou implementaci a investovat velké vstupní náklady, jelikož základní licence hybridního e-shopu již obsahuje všechny základní funkce.

Hybridní e-shopové řešení je ideální pro rychle rostoucí e-shopy, které si chtějí přizpůsobit e-shop podle vlastních požadavků nebo ho napojit na oblíbený ERP systém a současně nechtějí investovat řády milionů korun do vývoje e-shopu na míru.

E-shop na míru

Tím nejlepším řešením pro dlouhodobé podnikání je bezpochyby e-shop na míru. Individuální přístup, který patří mezi jeho největší přednosti a zároveň největší rozdíly ve srovnání s předchozími alternativami, je zde klíčový. Ať už máte jakékoliv přání, co se designu či speciálních funkcí týče, e-shop na míru vám je splní.

Mezi oblíbené dodavatele na českém trhu se řadí například společnost NetDirect, pro kterou představují individuální e-shopy drtivou většinu zakázek.

E-shop na míru je vhodný pro společnosti, které mají specifické procesy či potřebují integraci s externími aplikacemi, případně uvažují o expanzi. Nebo se zkrátka „nevejdou” do žádné šablony.

Je však třeba počítat s tím, že na základě vysokého stupně komplexity může však spuštění internetového obchodu trvat zhruba 5 až 12 měsíců. Neobvyklé požadavky také něco stojí, což se samozřejmě promítá na vyšší pořizovací ceně. Ta se zpravidla může pohybovat od statisíců až po miliony, a to v závislosti na rozsahu a specifikaci zadání.

Jaký e-shop si vybrat?

Pečlivě zvažte vaše možnosti a priority. Mnozí podnikatelé se řídí přítomnosti, než aby mysleli na budoucnost, která je v byznyse velmi důležitá.

Pokud nemáte přehnaně vysoké požadavky, pak je pro vás pravděpodobně ideální pronájem e-shopu. Oproti tomu e-shop na míru je sice dražší záležitost, ale nabízí poměrně dost výhod oproti jiným řešením. A co se týče funkcí, nejvíce variabilní je samozřejmě e-shop na míru, u kterého si individuálně zvolíte vlastnosti, design a další náležitosti.

Vyplatí se vám e-shop na míru? Objevte, co všechno vám tato investice přinese

Česká e-commerce jenom vzkvétá, což mnoho podnikatelů přivádí k zamyšlení: jak pozvednout svůj e-shop na novou úroveň a vylepšit nákupní zkušenost zákazníků? Odpovědí může být e-shop na míru, který nabízí jedinečné možnosti, co se designu a škálovatelnosti týče. Zjistěte, jaké výhody vám investice do e-shopu na míru přinese a co všechno vývoj obnáší.

E-shop na míru je vynikající volbou z mnoha důvodů. Hlavní předností je jeho škálovatelnost, díky níž bude e-shop dokonale odpovídat vašim podnikatelským záměrům. 

Flexibilita jako největší doména

Když tvoříte e-shop na míru, pravděpodobně myslíte na zisk, který vám bude generovat. V první řadě byste ale měli myslet hlavně na své zákazníky. Představte si, že z webové analýzy vypozorujete chování svých zákazníků a chcete internetový obchod přizpůsobit jejich potřebám. S krabicovým řešením máte ale ruce svázané. Řešením je tvorba e-shopu na míru s nekonečnými možnostmi změn a vylepšení, což vede k jedinému – skvělá zákaznická zkušenost. A právě to je faktor, který vám bude generovat zisky a přivádět k vám nové zákazníky.

Co všechno můžete u e-shopu na míru nastavit?

Produktová nabídka

S e-shopem na míru můžete perfektně vyladit produktovou nabídku. Při kliknutí na produkt se zákazníkovi zobrazí různé varianty (velikosti, barvy, motivy) na interaktivní bázi. To znamená, že se budou měnit společně s cenou, případnou dostupností na skladě nebo možností slev. Díky této interaktivnosti bude zkušenost zákazníka na e-shopu maximálně pohodlná.

Grafická šablona

U krabicového řešení se můžete vybrat pouze z předepsaných šablon, u kterých nemáte možnost provést dodatečné úpravy. U e-shopu na míru jsou vaše možnosti v podstatě nekonečné. Přijít můžete se svým vlastním grafickým designem, barevnými kombinacemi, fontem nebo originálními grafickými a interaktivními prvky – to vše vás hravě odliší od konkurence.

Funkce

Maximální škálovatelnost se nevztahuje pouze na design webu, ale také funkce. U krabicového řešení s nimi nepohnete. U e-shopu na míru můžete personalizovat funkce podle potřeb a přání svých zákazníků. Nic vám nebrání přidávat časem další v závislosti na aktuálních trendech nebo konkurenci. Váš e-shop nebude nikdy pozadu.

Pro koho je e-shop na míru ideální volbou?

E-shop na míru je pro vás to pravé, pokud:

  • disponujete dostatečně velkým kapitálem,
  • máte v plánu růst,
  • chcete se odlišit od konkurence,
  • máte speciální požadavky na funkce či design,
  • krabicové řešení vám nestačí. 

Jak probíhá vývoj e-shopu na míru v 5 krocích

Propadli jste kouzlu flexibility a škálovatelnosti e-shopu na míru? Pak vás budou zajímat, jak probíhá vývoj a realizace. 

  • Nezávazná poptávka
  • Vyřízení administrativy
  • Pravidelné schůzky
  • Testovací funkcí a designu
  • Uvedení do provozu

Vše začíná nezávaznou poptávkou, v rámci které si s dodavatelem popovídáte o vašich potřebách a přáních. Na základě toho dodavatel připraví předimplementační analýzu, cenovou nabídku, navrhne možný termín vyhotovení a nastíní, jak bude probíhat spolupráce. Pokud si plácnete, podepíšete smlouvu a složíte zálohu (případně se domluvíte na možnostech financování). Pak už se vývojáři pustí do práce a programování e-shopu. Veškeré kroky s vámi budou diskutovat a postupně ukazovat novinky, které si budete moci na vlastní kůži otestovat. Jakmile bude vše doladěné do posledního detailu, zbývá jen uvést e-shop na trh.

Kolik peněz si vyhradit, aby vám to neudělalo díru do rozpočtu?

Pokud existuje chyba, kterou podnikatelé dělají stále a pořád dokola, je to neschopnost udělat funkční finanční plán. V průběhu podnikání pak naráží na nedostatek financí, který v nejhorším případě může skončit krachem byznysu nebo vysokým zadlužením. Pokud se rozhodnete investovat do tvorby e-shopu na míru, připravte si stranou alespoň milion korun a více – konečná cena se odvíjí od náročnosti vašich požadavků a složitosti implementace. Nemusíte si ale dělat vrásky. Někteří dodavatelé umožňují platbu na výhodné měsíční splátky. 

Víte, na koho se obrátit?

Máte schválený budget a chcete se pustit do realizace? Výborně. Teď jen stačí oslovit spolehlivou a kvalitní vývojářskou firmu. Mezi špičku se řadí společnost NetDirect, která se tvorbě e-shopům na míru věnuje už od roku 2002. Na svém kontě má tak celou řadu skvělých projektů a realizovaných e-shopů, a to včetně e-shopu pro Alzu nebo Notino. 

Zajímá vás více? NetDirect si připravil Průvodce e-shopem na míru, ve kterém se dozvíte všechny důležité detaily ohledně vývoje, používaných technologií, implementaci funkcí a dalších klíčových parametrů.

Plánujete e-shop na míru? Připravte se na výběrové řízení s dodavateli

Najít dodavatele, který si vezme na starost tvorbu e-shopu na míru, je mimořádně důležitá záležitost. Hledáte někoho, kdo splní vaše požadavky na funkčnost e-shopu i váš budget. Ještě předtím než někoho oslovíte, je dobré vědět, co od e-shopu na míru vlastně očekáváte. S těmito tipy budete na výběrové řízení perfektně připraveni.

E-shop na míru představuje vynikající způsob, jak se odlišit od konkurence, nabídnout zákazníkům vymazlenou nákupní zkušenost a posunout své podnikání na novou úroveň. Hladkému chodu e-shopu na míru ale předchází jeden klíčový krok, a tím je výběrové řízení pro vybrané dodavatelé. Víte, jak se na něj připravit? 

3 věci, které byste měli vědět před startem výběrového řízení

Požadavky na funkce a grafiku

E-shop na míru nabízí nekonečné možnosti škálovatelnosti – do detailu jde vyladit produktová nabídka, design i funkce. Přestože na začátku nedokážete předpovědět finální podobu e-shopu, je dobré mít alespoň základní představu, od které se dodavatel odrazí. Na vaše nápady může poté navázat nebo přijít s vlastními návrhy.

Preferovaný deadline

Tvorba e-shopu na míru není žádný sprint. Vzhledem ke komplexnosti a robustnosti řešení je potřeba počítat s tím, že celý proces zabere minimálně několik měsíců. Vše se samozřejmě odvíjí od náročnosti vašich požadavků a složitosti implementace. I zde platí pravidlo, že čím více informací dodavateli řeknete, tím lépe si může práci naplánovat – pravděpodobnost, že vše splní do požadovaného termínu, je mnohem vyšší.  

Budget

Řešení na míru se zpravidla pohybuje od jednoho milionu Kč a výše v závislosti na vašich požadavcích. Vzhledem k finanční náročnosti je dobré dodavateli dopředu ukázat své karty – nemá smysl skrývat schválený budget a pak se divit, že cenová nabídka je mimo váš dostřel. Vaše transparentnost odfiltruje drahé nabídky, a navíc dodavateli pomůže vymyslet řešení, které bude odpovídat schválenému rozpočtu.

Doplňující otázky, které pomohou dodavateli upřesnit cenovou nabídku 

Původní trio otázek slouží jako naprostý základ. Jakmile budete mít jasno, pak je na čase zodpovědět další navazující otázky.

  • Jaké zákazníky chcete oslovit (definice cílové skupiny: věk, zájmy, lokalita…)?
  • V jakých zemích má e-shop působit?
  • Kolik produktů a kategorií chcete nabízet?
  • Na jaké platformy/aplikace třetích stran chcete e-shop napojit?
  • Čím se chcete odlišit od své konkurence?
  • Jaké prodejní cíle máte vytyčené na následující 3–4 roky?
  • Jaký je nejvyšší schválený budget? Existuje možnost budget později navýšit?

Nezapomeňte na své zákazníky

Doposud byla řeč o vašich přáních a požadavcích. Nezapomínejte ale také na své zákazníky. Jaké funkce by u e-shopu na míru ocenili? Jaká mají očekávání? Co jim u předchozího e-shopu chybělo? To vše zahrňte do svého reportu, který předáte vybranému dodavateli.

Čím konkrétnější představu budete mít, tím lépe. Budoucí dodavatel bude mít dostatek informací k vypracování cenové nabídky, určení deadlinu a odhadu náročnosti implementace. 

Vyberte si favority a odešlete nezávaznou poptávku

Máte jasno, co od tvorby e-shopu na míru očekáváte? Víte, co všechno byste měli dodavateli sdělit? Skvělé, první část před výběrovým řízením máte úspěšně za sebou. Teď stačí najít a oslovit tu správnou firmu na realizaci. 

Na českém a slovenském trhu působí přes 200 společností, které se zabývají tvorbou e-shopu na míru. Nejlepším indikátorem spolehlivého a kvalitního dodavatele jsou jednoznačně recenze. Při jejich čtení si také všímejte, o jaké zákazníky se jedná – zda to jsou firmy z vaší branže a jak komplexní řešení si nechaly implementovat. V neposlední řadě vezměte v potaz i tradici firmy, její zákaznický servis nebo třeba využívané technologie. 

A co dál? Jakmile seznam dodavatelů zúžíte na hlavní favority (například 3), můžete se pustit do oslovování. Na stránkách najdete kontakt nebo rychlé tlačítko na nezávaznou poptávku, v rámci které si ujasníte detaily spolupráce a vyberete finálního kandidáta. 

Zajímá vás více? NetDirect si připravil Průvodce e-shopem na míru, ve kterém se dozvíte všechny důležité detaily ohledně vývoje, používaných technologií, implementaci funkcí a dalších klíčových parametrů.