logo
hero left top hero right bottom
Zpět na seriály

Pivní mozaika

Život s pivem, aneb jak se provozuje úspěšný eshop
Epizoda 1

Začátky prodeje piva a úskalí provozu e-shopu

V prvním díle seriálu zaměřeném na Pivní mozaiku, která nabízí široký výběr piv z malých českých a zahraničních pivovarů, jsme se zeptali, jaké byly začátky s prodejem a také na provoz e-shopu. Zeptali jsme se, jakým úskalím musel e-shop zpočátku čelit a co by člověk při provozu e-shopu určitě neměl podceňovat.

 

Proč jste se rozhodli prodávat piva?

Jsme lidé, kteří přišli z marketingu. V oblasti craftových piv jsme viděli velkou díru na trhu. Spousta pivovarů totiž uměla vyrobit skvělá piva, ale neuměla je prodat. Za ta léta se již situace změnila, ale byli jsme jednou z prvních pivoték, kterou jsme otevřeli tehdy v Praze, v Libni. Šlo o maličký obchůdek, celé jsme to spíše vnímali jako koníček, a ne jako byznys. Byznys se z toho postupem času stával s tím, jak jsme začali piva dovážet a dodávat piva z menších pivovarů tzv. craftová piva.

Postupem času začaly vznikat další a další pivovary. Tuším, že v současnosti jich je až 550. Drtivá většina z nich nelahvuje, nedělá žádný marketing, vaří jen pro své vlastní hospody.

Proč jste zvolili název „Pivní mozaika“?

Máme až 600 druhů piv, tak jsme nějak chtěli vystihnout to a zároveň mít v názvu pivo. Mozaika nám přišla jako skvělý nápad, jelikož se náš zákazník k těm pivům právě jako k mozaice chová. Náš typický zákazník si totiž například koupí IPU z českého pivovaru, pak německý Weizen a pak třeba belgický Achel. A to je právě onou mozaikou, kterou si zákazník, ať už ve svém virtuálním nebo opravdovém košíku vytvoří.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Naše zákazníky mohu rozdělit do tří základních typů. První zákazník má oblíbený pivní styl nebo pivovar a kupuje si pivo u nás. Druhý typ zákazníka chce pořád něco jiného, což však občas může být problém. Pivních novinek se sice po celém světě hodně, ale u 500 pivovarů je někdy problém mít každý týden něco nového. Třetí typ zákazníka jsou pak ten, který u nás pivo kupuje jako dárek.

Jaké byly začátky vašeho e-shopu?

E-shop jsme si pořídili asi zhruba po třech letech podnikání v pivu. Nejdříve jsme to vnímali jen jako doplněk. Jak se ale stále více lidí připojovalo na internet a vznikaly další e-shopy, lidé si více zvykali nakupovat přes internet a platby kartou. Prošli jsme si tedy vývoj asi jako všechny ostatní e-shopy v ČR. Na začátku se 90 procent zboží odesílalo na dobírku. Dnes je však tomu naopak a více se platí kartou. Tato možnost platby je výhodnější, protože nemusíme manipulovat s penězi.

U e-shopu jsme zvolili krabicové řešení. Podle mě je tento způsob pro začínající e-shop nejjednodušším a nejlevnějším řešením, které nám zároveň šetří čas tím, že nemusíme nic vyvíjet, jak by tomu bylo u samostatně vytvořeného e-shopu. Myslím, že na začátku není největší problém vytvoření e-shopu, ale udržení trendu. Na krabicovém řešení jsme doteď, a nevidím důvod, proč to měnit. Pro nás není přidaná hodnota v tom, že bychom neuměli zainvestovat do e-shopu. To bychom samozřejmě mohli. Ale vyvíjet e-shop pokaždé v reakci na každou změnu, která na trh přijde, se však podle mého u malých e-shopů nevyplatí.

Jaká jsou největší úskalí vašeho e-shopu?

Největší úskalí našeho e-shopu s pivem je jako u všech potravin trvanlivost. Když balík zůstane někde v uloženkách sedm osm dní, obzvlášť k tomu ještě v létě v teple, tak se craftová piva, která nejsou pasterizovaná, relativně rychle kazí.

Druhým problémem a možná ještě větším je výběr dobrého přepravce, který dbá na to, že jsou piva ve sk

leněných lahvích křehká. Zpočátku se nám totiž stávalo, že nám je přepravci rozbíjeli. Samozřejmě jsme se zásilky za ta léta naučili dobře zabalit, aby k našim zákazníkům dorazily v pořádku. Tento problém se také zlepšuje tím, jak pivovary přechází na pivo v plechovkách, které je zároveň i trvanlivější.

Co by člověk neměl podcenit při založení e-shopu?

No, určitě by měl především trefit produkt, který zákazník chce. Nejdůležitější je si to promyslet, a hlavně také spočítat. Spousta e-shopů podceňuje dopravu, což je opravdu velká položka, co se týká jakéhokoli zboží. U malého specializovaného e-shopu je určitě zásadní rozumět tomu, co prodává. U specifických produktů navíc určitě pomůže i kamenný obchod. Zákazník tak ví, jak má jít, že to někdo skladuje, a hlavně mu s tím i někdo poradí.

A obrovsky důležitá věc pro e-shopy je marketing, to je dnes alfa omega. Vyřešit e-shop technicky dnes umí kdekdo, produkt si už lidé umí taky trefit. Když se pak podíváte, jaká je cena za získání nového zákazníka, představuje marketing velkou část z nákladů na tento produkt.

Jak se daří e-shopu v současné situaci? Nemáte problém například s dodávkami zboží?

V současné situaci problém s pivy nemáme. Máme stále partnery, někteří samozřejmě přibývají, jiní ubývají, jak už to v obchodě bývá. Problém není úplně s dodávkami, ale spíš s tím, že některé zboží rychle vyprodáme a malá pivovar, který ho vaří nízkonákladově, ho pak delší dobu nemá.

Jarní vlna koronaviru samozřejmě pomohla všem e-shopům. Na druhou stranu však přišlo obrovské množství konkurence a některé pivovary si začaly pivo prodávat samy přes e-shop, někteří hůře, někteří lépe. My však na tomto trhu nadále místo máme, hlavně díky tomu, že jsme zákazníkům schopni nabídnout rozličná piva z různých pivovarů. Nabídnout tu různorodost.

Doba je však stále více nejistá, nikdo teď nedokáže říct, co bude. Fungujeme jako klasický maloobchod – během ledna, února je celkem mrtvo, během března, dubna a května cítíme oživení, během léta jdou obraty dolů a od září do Vánoc jdeme zase nahoru. Probíhá to tedy jinak než u pivovarů, u kterých je nejlepším obdobím léto.

Epizoda 2

Pivní degustace a dárkové balíčky

V druhém díle tohoto seriálu jsme si povídali o degustacích, které Pivní mozaika pořádá. Nabízí tak skvělou možnost ochutnat několik zajímavých vzorků piv především z českých minipivovarů nebo zahraničních specialit. Nově přináší i jedinečnou možnost sestavit si dárkový balíček pro Vaše firemní partnery, klienty či zaměstnance. Dárek v podobě balíčku s jedinečnými pivy tak může být skvělým řešením letošních Vánoc.

Proč jste se rozhodli pořádat degustace?

Nápad s pivní degustací vlastně vznikl úplně náhodou. Jednou k nám přišel jeden člověk, který nám řekl, že piva, která prodáváme, nepije. Tvrdil totiž, že jsou pro něj moc drahá. Proto jsme se rozhodli pořádat degustace. Za relativně nízkou cenu tak člověk může ochutnat šest až osm vzorků piva a rozhodnout se, které mu nejvíce chutná, tedy které si můžete koupit.

Co se lidé dozví na degustaci?

Snažíme povědět o pivu to, co lidi zajímá – něco o pivovaru, o daném pivním stylu a daném pivu. Jde o základní tři věci, které se lidé na degustacích dozví. Postupem času jsme se ve firmě stali odborníky na degustace, takže je vedeme sami. Často se nám totiž stalo, že pokud jsme najali nějakého externího odborníka, tak to bral až moc z odborné části.

Jak degustace probíhají?

Degustaci realizujeme kdekoliv si zájemce bude přát. Můžeme tak přijet kamkoliv nebo můžeme nabídnout náš pivní sklep na adrese naší prodejny, do kterého se vejde až dvacet lidí. Degustace také můžeme realizovat ve firmách, prováděli jsme je například i na narozeninách. Provádíme je také v rámci různých akcí jako jsou konference, veletrhy, výstavy, firemní večírky, kdy jsme součástí nějakého programu.

Jaká piva mohou lidé ochutnat během degustace?

Vybíráme různé vzorky piv – jejich počet a složení si můžete domluvit dle vlastních představ s degustátorem, který vám může připravit výběr na míru a také s výběrem pomoci. Dvě základní degustace, které děláme, jsou zahraniční piva a české minipivovary. Realizujeme také jednodruhové degustace typu Ipa, ležáky nebo jednodruhové země – Maďarsko, Belgie apod.

 

 

Můžete nám představit dárkové balíčky?

Dárkové balíčky vznikly z naší podnikatelské praxe. Každý rok jsme vždy rozdaly padesát lahví vína jako dárek a padesát lahví vína jsme zase dostali. To jsme si pak říkali, že jsme si těch padesát lahví, co jsme si koupili, mohli nechat, protože ty jsme si aspoň vybrali. Z těchto lahví se tak stala putovní vína, které jsme zase rozdali. Proto jsme se rozhodli přestat s touto klasikou a naopak přijít s něčím originálním. A tím jsou právě tyto dárkové balíčky s pivem.

Obvykle se ve firmách jako dárek dávají lahve vína nebo trvdého alkoholu. Pivo je však také ušlechtilým nápojem a pokud se zabalí do pěkné krabice, vyberou se malá piva např. třetinková, přidá se k tomu káva nebo chilli, tak je to určitě vhodný a originální dárek. Není také nijak nákladný, cenově se u nás tyto balíčky pohybují od 300,- do 1000,-. Umíme také udělat pivo na míru, což znamená, že pro klienta jsme schopni vyrobit pivo jen pro něj s jeho vlastní etiketou, který může dávat svým jménem klientům, na lahvi může být logo firmy nebo nějaký vtipný název nebo co vystihuje činnost společnosti.

Epizoda 3

Přeprava piva

Ve třetím díle seriálu jsme si povídali o tom, jaká piva v Pivní mozaice najdete a podle čeho si vybírá pivovary, se kterými spolupracuje. Rovněž jsme se zeptali na to, jak náročné je řešení přepravy tohoto křehkého zboží zákazníkům.

Podle čeho vybíráte piva?

Především se orientujeme na originální. Myslím, že to je u každého nevelkého e-shopu včetně nás to nejdůležitější. Nemá totiž smysl prodávat to, co mají všichni a pak se prát pouze o cenu. Jediné, čeho tím docílíte, je snížení ceny a především vaší marže.

Proto jsme se snažili dovážet co nejoriginálnější piva, která na českém trhu nikdo neměl. Dobrým příkladem je maďarský pivovar Monyo, který jsme v České republice úspěšně zavedli. Dnes je to již zavedená značka piva, lidé ho již znají. Jde přitom o malý pivovar z Budapeště, který jsme si vytipovali na pivním festivalu v Barceloně. Jako jedni z mála jsme sem dovezli i katalánské pivo. Dále pak vozíme polská piva, hodně pak belgická piva z malých pivovarů. Snažíme se dostát našemu jménu pivní mozaika – zákazníkovi jsme tak schopni poskládat onen pomyslný košík z různých tipů piv.

Jak řešíte přepravu od pivovarů k vám?

U craftových piv to vozíme v malém. Jsme stále malou firmou, takže si nepronajímáme chladící auto nebo kontejner, což je značně nákladné. Zakládáme si také na rychlosti, chceme k nám to pivo dostat co nejrychleji i co se týče trvanlivosti. Spousta craftových piv se však dneska už pasteruje, především ta zahraniční. Také se snažíme prodávat zahraniční piva s vyšším podílem alkoholu, což Češi hodně preferují – díky vyššímu podílu alkoholu se tak pivo nekazí tak rychle.

Pivo k nám vozíme různými přepravními společnostmi tzv. vytěžováky. Přepravce tedy pro tu naši jednu nebo dvě palety najde místo v kamiony, kde to obvykle přihazuje k jinému zboží a pak se to převeze do ČR.

A co doprava zboží k zákazníkovi?

Co se týče trvanlivosti, tak piva skladujeme v chladu, v lednici. Zpočátku bylo nejnáročnější vyřešit to, jak pivo zabalit, aby se nerozbilo. V současnosti balíme pivo na třikrát, nejdříve ho pečlivě zabalíme do dvou obalů a pak je vkládáme do papírového obalu tzv. proložky, které jsme si na to nechali speciálně udělat.

Nejdůležitější je také výběr té správné společnosti, která si dává záležet na bezpečné přepravě křehkého zboží. V případě, že to kurýr rozbije, samozřejmě zákazníkovi poskytujeme reklamaci. Než se však dozvíte, že je zásilka rozbitá, tak může uplynout týden nebo deset dní. Nejhorší, co se také může stát je to, že zákazníkovi zboží vůbec nedorazí a vyreklamuje to přepravní společnost. Ta vám pak tu zásilku vrátí například s tím, že z deseti lahví piv došlo k rozbití dvou. Jelikož však byly dlouhou dobu skladovány někde ve skladu v teple, můžete vyhodit všechny. Tohle je tedy to největší úskalí e-shopu a my víme, že se s tím pereme nejenom my, ale i naše konkurence. Překonat tenhle problém je snad nejtěžší úkol, alespoň co se obchodu s pivem týče.

V současnosti tento krok zlepšuje převoz piva v plechovkách, do kterých spousta pivovarů začíná pivo stáčet. Plechovka je lehčí, oproti sklu se nedá tak lehce rozbít a nemá rovněž vysoké nároky na přepravu. Co se týče e-shopů, tak je jakýkoli nápoj z plechovky převládající. Vzhledem k tomu by se dalo říci, že plechovky představují budoucnost obchodu s pivem. Nejlepší pivovary na craftová piva s tím již začaly a jsou tak důkazem toho, že se to postupně mezi lidmi více prosadí.