logo
hero left top hero right bottom
Zpět na seriály

UPgates

Pronájem e-shopu jako nejlepší cesta do světa online prodeje.
Epizoda 1

Co řešit, než se pustíte do prodeje na internetu

Ještě před tím, než si budete zakládat e-shop, měli byste si vyjasnit několik zásadních věcí. A právě o těch si povíme v prvním díle seriálu UPgates určeného nejen pro začínající online podnikatele.

 

Bez čeho to nepůjde

Jako první byste měli bezpochyby vymyslet to, co budete prodávat. Samozřejmě, že nejlepší možnou variantou je vlastní a originální produkt s přidanou hodnotou. Něco, co sami vymyslíte a budete to i třeba sami vyrábět. Prostě produkt s příběhem, který v ideálním případě reflektuje aktuální trendy a společenské nálady jako je například ekologie, udržitelnost, zdravá strava a životní styl a podobně.

Dokud ale něco takového už nemáte a neprodáváte, není zrovna dvakrát jednoduché přijít s dobrým nápadem. Další a pro vás jednodušší varianty proto mohou být například přeprodej nebo nasmlouvání dodavatelů, jejichž produkty si na svůj e-shop můžete nahrát a nabízet. Případně prodávat použité nebo rozbalené zboží, což svým způsobem spadá do přeprodeje. Mít tak svůj vlastní unikátní nápad a produkt dnes není nutnost. Jen těžko by z českých přibližně padesáti tisíc online obchodů měl každý nějaký takový sortiment a super nápad. Co je tedy při výběru důležité? Abyste prodávali to, čemu alespoň částečně rozumíte. Nebo v čem máte hobby a koníčka.

V dětství jste závodně jezdili na bruslích či kole a zůstalo vám to dodnes? Pak byste dost možná měli směřovat k prodeji sportovního vybavení nebo založit internetovou speciálku zaměřenou na kolečkové brusle a související vybavení. Dalším krásným a ukázkovým příkladem může být příběh Lucie Šálené a jejího e-shopu Chytrá opička, který je součástí rodiny UPgates.

Existují ale obory, kde bude jen velmi složité prorazit a uchytit se. Nebo se v nich setkáte s hodně nízkými maržemi produktů. Takovým oborem je bezpochyby elektronika nebo bílé zboží. Také máme odvětví, ve kterých zase budete bojovat s dopravou zboží. Například u nábytku apod. U prodeje léků se zase setkáte s legislativními překážkami. Při výběr proto myslete i na takovéto faktory. No a poslední věc, na kterou nesmíte zapomenout? Ujasnit si, komu vlastně chcete prodávat, kdo bude váš zákazník a cílová skupina. A jak a čím ji zvládnete úspěšně oslovit. Co nabídnete oproti konkurenci navíc a čím se odlišíte.

Když už alespoň přibližně víte co prodávat

Pak byste měli začít řešit právní stránku věci. Abyste dnes mohli prodávat online, je potřeba mít živnostenské oprávnění nebo si založit společnost. Tudíž by vaším dalším krokem měl být výběr právní formy. O tom a hlavně o DPH a právních povinnostech e-shopů si více povíme v předposlední epizodě našeho pětidílného seriálu. Takže tady jen stručně.

Dvě základní možnosti, které vás jako začínajícího internetového podnikatele budou zajímat, jsme již jmenovali, ale pro přehlednost – OSVČ aneb založení živnosti nebo založení společnosti s ručením omezeným.

U OSVČ vás to vyjde na 1 000 Kč a nějaký ten čas na úřadě. Formulář vám tam ale dají a úřednice umí být nečekaně příjemné a ochotné. Takže vám vše pomohou vyplnit a poradí. S čímž jste se doposud na úřadech možná nesetkali. Nevýhodou ale je, že ručíte celým svým majetkem.

Založení s.r.o. už je nepatrně složitější. Je potřeba sepsat společenskou smlouvu a složit základní kapitál. Ten už dnes ale může být klidně ve výši 1 Kč. Pak se společnost musí zapsat do obchodního rejstříku. A potřebujete také sídlo společnosti. Tím může být klidně vaše bydliště. Je zde oproti OSVČ ta výhoda, že neručíte svým vlastnictvím, ale majetkem společnosti do výše základního kapitálu. Za nás raději doporučujeme nechat si se založením pomoct od profíků.

A jak dál?

Ještě než začnete vytvářet e-shop, ujasněte si další věc. Jak se vlastně budete jmenovat. Pro vaši prezentaci a budoucnost v online byznyse to bude zásadní rozhodnutí.

Proto, že je na českém e-commerce trhu obrovské množství internetových obchodů, se můžete setkat s tím, že mnoho vašich nápadů na název bude obsazených. Respektive domény tohoto názvu budou již registrovány někým jiným. Vždy tak vybírejte název v návaznosti na to, jestli je k němu volná doména.

Název by měl být snadno zapamatovatelný a jednoduchý. Více než dvě slova v názvu moc nedoporučujeme. A taky pozor na výslovnost a cizojazyčné výrazy. Je třeba brát v potaz i to, že do budoucna můžete zvažovat reklamu formou rádiových spotů. A tam může krkolomný nebo zmatečný název udělat pěknou paseku. Pokud ale na podobném názvu z nějakého důvodu trváte, je vhodné si zaregistrovat i domény, které pokryjí nejčastější zkomoleniny.

Cenově vše vyjde na pár set korun ročně. Doménu je pak lepší registrovat na delší dobu. Nebo si minimálně vypršení registrace pečlivě hlídat a před koncem prodloužit. Pro tyto účely můžete využít služeb registrátora domén. A pokud si s výběrem domény nevíte rady, poslouží vám zase generátor domén. Oba tyto nástroje můžete najít na konci našeho článku zde.

Co můžete promyslet a řešit, ale nutně nemusíte

Už v počáteční fázi můžete popřemýšlet o některých budoucích krocích. Například výběr a tvorba loga, banneru, případně kompletní korporátní identity.  Nakoukat si můžete e-shopy konkurence a zkusit se inspirovat.

Pouvažovat můžete také nad tím, jaké způsoby platby a dopravy chcete svým budoucím zákazníkům nabízet. Alespoň zběžně nastudovat možnosti podpory prodeje pomocí marketingu nebo zbožových srovnávačů. Prostě si určit koncept a směr, kterým se chcete ubírat.

Všechno víme a máme. Jde se na věc

Tak a jsme v bodě, kdy je potřeba přejít k tomu nejdůležitějšímu. K samotné tvorbě e-shopu. Na výběr máte z několika variant. Ty už si ale probereme a blíže popíšeme v následující epizodě seriálu pod názvem Nástroje pro prodej na internetu.

Epizoda 2

Nástroje pro prodej na internetu

Nástrojů neboli systémů pro internetový prodej existuje několik. Na výběr máte z free řešení, pronájmů e-shopu, open-source platforem nebo si můžete nechat postavit e-shop na míru. V této epizodě si detailně rozpitváme každou z možností.



Free e-shop systém nebo open-source řešení

S variantou free e-shopu se nepochybně setkalo mnoho začínajících online podnikatelů. Pamatujete tu první myšlenku o vytvoření online obchodu a pokusy na nejrůznějších free platformách? Může se jednat o dobrou zkušenost, ale pro někoho také o ztrátu času. Protože jak se říká, zadarmo ani kuře nehrabe. Nicméně tato cesta může posloužit jako dobrý tutoriál a trenažér pro úplné laiky. Tím, že jsou free systémy osekané, jak co se týče funkcionalit, tak propojení, počtu produktů nebo grafických úprav, si toho vlastně ve finále ani moc nevyzkoušíte. Ale pro obeznámení se s fungováním online prodeje a administrace to může být vhodný a pro začátek finančně nenáročný pomocník. Více se o tomto tématu můžete dočíst v našem článku Má v dnešní době smysl tvořit e-shop zdarma?

Open-source jsou systémy dostupné taktéž zdarma. Umožní vám vyvinout a naprogramovat si e-shop na vlastní pěst. Na otevřeném zdrojovém kódu. Náklady zde tak představuje váš čas, který nad tím strávíte. To ale jen pod podmínkou, že máte zkušenosti s programováním a kódováním. Pokud ne, bude potřeba najmout freelancera nebo agenturu. A za ty už si pochopitelně budete muset zaplatit. V celkovém souhrnu je toto řešení časově i finančně náročné a mnohdy bývají problémy s funkcionalitou. Ty musíte řešit opakovaně s vývojáři a opět platit. Anebo sami investovat svůj čas. Jak ale určitě sami dobře víte, čas je mnohdy ještě více než peníze.

Pronájem krabicového e-shop řešení

Pokud hledáte řešení se skvělým poměrem ceny a výkonu, pak jste právě našli. Pronajímané e-shopy vás vyjdou od pár set korun po pár jednotek tisíc korun měsíčně. Na oplátku ale dostanete perfektně vyladěný a pravidelně aktualizovaný e-shop systém. Ušetříte tak nejen velké vstupní investice, ale také čas. Vybudovat si totiž vlastní internetový obchod na pronajímaném krabicovém řešení, je v případě většiny platforem hračka. Vše jste schopni spustit během několika dní, i když nejste technicky zdatní. Takže nemusíte být ani grafik, ani kodér, ani programátor.

Pronajímaných systémů je vícero. Takže si budete mít z čeho vybírat. Pomoct vám s tím může například nezávislý srovnávač vybrat-eshop.cz nebo 5nej.cz. Při výběru byste si měli zodpovědět následující dotazy:

  • Co systém umí a na co je napojený?
  • Nebude vás brzdit v růstu?
  • Zavazuje vás poskytovatel smluvně?
  • Jak kvalitní je technická podpora a nápovědy?
  • Na kolik vás vyjde pronájem?

Co systém umí a na co je napojený?

Funkce jsou u pronájmu většinou dány pevně. Nelze tak do budoucna počítat s tím, že budou upravovány vašim potřebám. Proč? Protože systém má sloužit globálně stovkám a tisícům e-shoperů. Tudíž musí vyhovovat co největšímu množství uživatelů. Nekalkulujte tak s tím, že na základě individuálních požadavků budou funkce přidávány nebo upravovány na míru přímo vám. Obdobně to funguje s napojenými systémy třetích stranplatební brány, dopravci, účetní systémy, marketingové nástroje a další. U UPgates je ale díky propracované API možnost napojit si téměř cokoliv. Každopádně se připravte na to, že v něčem budete muset udělat kompromis. Vybrat byste si měli systém, který vyhovuje v nejvíce požadavcích. Nebo úplně ideálně ve všech.

Samostatná kapitola je webdesign a grafika obchodu. Vybrat byste si měli řešení, které nabídne konfigurátor grafiky. Právě ten totiž umožní i úplnému začátečníkovi vytvořit si unikátní a profi design pomocí tisíců a tisíců možných kombinací vzhledu. Upravit můžete cokoliv. Systém UPgates má tento nástroj v modulu Designer. Navíc je k dispozici i možnost editace kódu, tudíž individuálních úprav webdesignu. A pokud je nezvládnete sami, je možnost využít partnerské agentury na našem Marketplace.

Nebude vás brzdit v růstu?

I když to na startu vašeho internetového byznysu asi úplně nezvažujete, musíte myslet například i na expanzi na zahraniční trhy a to, zda vás nebude systém časem brzdit a limitovat. Jazykové mutace spravované v jedné administraci a klidně i na samostatné doméně, by měly být základem každého moderního řešení. U UPgates se na to můžete spolehnout. Stejně tak byste měli chtít záruku toho, že je systém udržovaný a pravidelně aktualizovaný. Funkce a napojení jsou sice pevně dané, ale v průběhu času musí přibývat dle potřeb e-shoperů a aktuálních trendů na trhu e-commerce.

Zavazuje vás poskytovatel smluvně?

Jednou z hlavních výhod pronájmu internetového obchodu je to, že neplatíte jednorázově velkou sumu a neriskujete to, že při případném ukončení prodeje nastanou potíže. Proto byste si měli zjistit, zda vás poskytovatel platformy nebude nutit k podpisu smlouvy na dobu určitou a zda tato smlouva nebude obsahovat skryté poplatky nebo sankce. Stejně tak byste neměli dávat přednost jednorázově platbě na rok nebo dva dopředu s cílem ušetřit pár tisíc ročně. Nikdy totiž nevíte, co se může stát. Poskytovatel, který ke klientům přistupuje férově, vás ničím takovým neváže.

Jaká je kvalita technické podpory a nápovědy?

Propracované a uživatelsky přívětivé systémy vám nabídnou komfortní správu a administraci e-shopu. A to do takové míry, že si vystačíte maximálně s pár nápovědami. Anebo úplně bez nich. Dopředu si tak otestujte, jak se vám v administraci pracuje a zda jste ke všemu, s čím si nevíte rady, schopni dohledat nápovědu. A v případě potřeby je dobré vědět, že se dovoláte někomu, kdo poradí.

Na kolik vás pronájem vyjde?

Bod týkající se ceny pronájmu jsme uvedli až jako úplně poslední. Jednoduše proto, že si nezakládáme na nejnižší ceně, ale na nejvyšší kvalitě poskytovaného e-shop řešení. A takto doporučujeme vybírat i podnikatelům a majitelům firem. Internetový obchod je váš hlavní online prodejní kanál, který přinese objednávky a zisk.

Mnoho poskytovatelů se snaží soutěžit na poli cen a tlačit je co nejvíce dolu. Logicky pak ale musí snižovat náklady na poskytované služby. Čímž se dostáváme ke čtyřem výše zmíněným dotazům. Vše se odrazí ve funkčnosti systému, kvalitě jeho údržby a správy, aktualizacích a tom, že vás časem začne brzdit a přerostete jej. A to ani nemluvě o kvalitě podpory. Portfolio klientů platících desítky nebo nižší stovky korun měsíčně, se prostě nedá kvalitně obsloužit. Konkrétně si ale ceny rozpitváme až v další epizodě našeho seriálu pod názvem Co vás čeká při provozování vlastního online obchodu a co to bude stát?

Zakázkový e-shop na míru

Poslední z možností je e-shop vytvořený na zakázku. Do jisté míry se podobá open-source řešení ve variantě, kdy si zaplatíte vývojáře nebo tým vývojářů. S tím rozdílem, že daná agentura má svůj vlastní systém, na kterém vám internetový obchod vybuduje. Pochopitelně za nemalý čas a peníze.

Výhoda je ta, že budete mít veškeré funkce a napojení přímo přizpůsobené vašim konkrétním potřebám a potřebám vašeho podnikání. A také to, že e-shop bude váš, nikoliv v pronájmu. Musíte ale počítat s velkou jednorázovou investicí a také s delší dobou realizace projektu. Oproti pronájmu je tato varianta jen pro úzký kruh podnikatelů, kteří si mohou do rozjetí online obchodu dovolit investovat stovky tisíc až miliony korun. A nemají problém průběžně platit další jednorázové poplatky za úpravy a aktualizace.

Epizoda 3

Co vás čeká při provozování vlastního online obchodu a co to bude stát?

Start e-shopu není díky pronájmu příliš nákladná záležitost. Měsíčně vás vše přijde na vyšší stovky nebo nižší tisíce korun. Což vám uvolní cash-flow na další potřebné věci, které s plnohodnotným spuštěním online podnikání a jeho rozvoje úzce souvisí, a neobejdete se bez nich. Některé by měly mít vyšší prioritu, jiné můžete nechat na později nebo s nimi počkat. Podle délky článku a počtu pod bodů se vám může zdát, že online prodej a provoz internetového obchodu je neskutečně náročná věc, kterou musí zvládnout snad jen superman. Není to ale tak jak se na první pohled zdá. A za vše hovoří to, že v Česku, které je e-commerce velmocí, zvládá vydělávat na internetuhravě a bez problémů už více než 50 tisíc e-shoperů. Pojďme si tedy v naší třetí epizodě projít, co všechno budete muset řešit a kolik to bude stát peněz.

Produkty

Je zřejmé, že bez produktů váš e-shop fungovat nebude. Musíte je mít v prvé řadě skladem a k dispozici. Ale také správně založené v administraci. To můžete dělat ručně, případně importem. S tímto vším se pojí následující kroky a finanční náklady:

  1. Fotky produktů – produktové fotografie může dodat přímo výrobce nebo dodavatel zboží. Ve většině případů se o ně ale budete muset postarat sami. Investovat tak budete muset svůj čas a také zakoupit profi fotoaparát. Počítejte s investicí minimálně 10 tisíc korun. V tom úplně nejideálnějším případě si necháte produktové fotky zhotovit ve studiu, u profesionála. Tam pak počítejte s cenou 500 – 1 000 Kč za hodinu focení. Záleží tak, jaké množství produktů budete mít.
  2. Plnění e-shopu produkty – opět se do něj můžete pustit sami a ručně, což zabere mnoho času. Případně použít import, kde ale bude dost možná potřeba přizpůsobení formátu dat. Za což můžete jednorázově zaplatit tisíce až desetitisíce korun, dle náročnosti. Případně si můžete nechat naplnit obchod na zakázku. Zde se setkáte s hodinovými cenami práce od 250 po 500 Kč, případně s cenami za naplnění jednoho produktu ve výši desítek korun.
  3. Zboží skladem – pokud se často dostáváte do situace, kdy máte vyprodáno, musíte počítat s tím, že to zamává s vašimi konverzemi. Velká část financí vám pak bude ležet v produktech na skladě. S tímto je třeba také počítat.

V rámci přidávání a tvorby produktu v administraci e-shopu řešíte více než deset náležitostí. Stěžejní je ale název, popis, SEO parametry a hlavně fotografie.

Vzhled e-shopu

Díky nadčasovému a modernímu modulu Designer vás vytvoření designu a vzhledu internetového obchodu na systému UPgates nebude stát ani korunu. A stejně tak tomu nebudete muset věnovat příliš mnoho času. Vše si zvládne snadno poskládat i začátečník.

Co ale musíte řešit nad rámec? Logo a bannery. Můžete určitě využít i různé generátory log a pro bannery použít obrázky z fotobank. Přece jen jsou to ale velmi zásadní grafické prvky e-shopu. Můžeme tak doporučit spolupráci s externími profesionály – grafiky nebo grafickými agenturami. Zde je třeba počítat, že cena tvorby kvalitního loga a logotypu může začínat na 5 000 Kč, ale vyšplhat se může i na desítky tisíc. U bannerů to může být podobná částka. A pokud budete chtít kompletní corporate identity, počítejte určitě s desítkami tisíc. Rozhodně je to ale něco, do čeho se vyplatí investovat.

Další věcí jsou individuální úpravy webdesignu. V případě, že se vám něco nepodaří nastavit v modulu Designer nebo si s nastavením nebudete vědět rady, můžete si v rámci hodinové sazby nechat profi kodérem téměř cokoliv přizpůsobit dle potřeby. A to díky modulu Editor kódu, kterým systém UPgates disponuje. Cenově jsou zde sazby přibližně od 1 000 Kč do 2 500 Kč za hodinu. V případě kompletní tvorby grafického návrhu a nasazení designu pak může jít o částky ve vyšších desítkách tisíc korun. Nic takového ale právě díky modulu Designer není pro e-shopaře UPgates potřeba. Kompletní informace ohledně tohoto tématu najde v článku Jak zmáknout design e-shopu.

Doprava

Doprava pomocí kurýrních služeb by měla být určitě součástí vašeho výpočtu nákladů. Pro e-shopy existuje několik základních druhů doprav. A to sice osobní převzetí, kurýrní doprava na adresu nebo na výdejní místo. Některé zdroje uvádějí ve způsobech dopravy i dobírku, protože je s dopravou úzce spjata. Nicméně na internetovém obchodě ji ve valné většině případů najdete až u výběru platby, kdy je nabízena za příplatek ve výši desítek korun. Jednotky procent e-shopu ji mají dokonce zdarma.

Co se cen dopravy týče, jsou individuální. A to dle nasmlouvané kurýrní společnosti, velikosti balíků a podmínek, které si ujednáte. U osobního převzetí se nenechte zmást. Také není tak úplně zadarmo. S předáním strávíte čas a hlavně musíte mít ideálně provozovnu či kamennou pobočku. Případně síť poboček. Toto lze ale snadno substituovat již zmíněnou dopravou na pobočky. Využijete tak rozsáhlou síť výdejních míst některého z dopravců. V poslední době tento trend nejvíce zpopularizovala Zásilkovna. Doprava na pobočky je u zákazníků oblíbená jednoduše proto, že si zvolí tu pro ně nejbližší a objednávku si zde vyzvednou dle svých časových dispozic. Lákavá je u těchto doprav určitě i nižší cena než už doručení na adresu. A uznejte, kolikrát se vám poštěstilo být při doručování opravdu doma. Nebo ještě hůře, doma jste byli a čekali na telefonát nebo zvonek, ale večer jste ve schránce našli jen lístek o nezastižení s pokynem k vyzvednutí zásilky na poště. V obecné rovině počítejte u dopravy s vyššími desítkami korun na objednávku. Plus nezapomeňte připočíst obalové materiály a náklady na vyexpedování.

Pozor si dejte na dopravu zdarma. Ta je častým tahákem a obchodním trikem. Nabízet ji můžete globálně anebo nejlépe po dosažení určité částky objednávky. To může nakupující stimulovat ke koupi něčeho, co původně kupovat neplánovali. I s tímto aspektem dopravy zdarma byste měli v cenách produktů a svých nákladech počítat.

Platba

U platby pak máte podobně jako u dopravy několik možností. Buďto platba hotově, bankovním převodem, na dobírku anebo přes platební bránu. Platební brány ve většině případů umožní jak platbu kartou, tak rychlým bankovním převodem, kde je klient přesměrován do svého bankovnictví s předvyplněným příkazem k úhradě.

Tady určitě počítejte s tím, že budete potřebovat platební bránu. Pronajímané e-shop řešení UPgates jich má napojenou celou řadu. Doporučit můžeme ale zejména GoPay, Comgate nebo The Pay. Procento, které si poskytovatel brány strhne z každé platby je různé. Ale začíná někde okolo 0,8%. Více se dočtete v našem Srovnání platebních bran 2020.

Kde ale může nastat největší svízel? U platby dobírkou. Ta mnohdy generuje vratky, které jsou spojené nejen se ztrátou nákladů na dopravu a obalový materiál. Kámen úrazu je také to, že ve zboží vám visí cash-flow a nějakou dobu trvá, než jej dostanete zpět. V nejhorším možném scénáři se vám u jednoho produktu opakuje obdobná nepříjemná příhoda několikrát. A může dojít k tomu, že budete ve ztrátě také kvůli propadu ceny produktu. A počítejte i s tím, že pro zisk objednávky jste vynaložili určitý marketingový výdaj, který ve finále přijde také vniveč. Detailně pro vás tento problém probrali v článku Platba dobírkou: Pro e-shopy často nechtěná nutnost.

Sklad a logistika

Jak jsme již zmiňovali výše, pro e-shop je stěžejní mít zboží skladem. A také musí být schopen expedovat ideálně ještě v den objednávky. To všechno vám může poskytnout velkou konkurenční výhodu. Abyste toho dosáhli, je potřeba mít zboží kde skladovat a mít optimálně vyřešené veškeré logistické procesy. Od přijetí, přejímky, naskladnění, vyskladnění, balení, po expedici objednávky.

Řešení je zde dvojí. Mít vlastní sklad, což je investice ve stovkách tisíc i milionech korun. Započítat musíte také vybavení skladu a zaměstnance. Pokud se v této variantě chcete zbavit velké počáteční investice, můžete si sklad pronajmout. Druhá varianta je outsourcing. Odborně nazývaný fullfilment. I zde je třeba počítat s náklady, které se pohybují například ve výši 10 Kč denně za uskladněnou paletu, případně 2 Kč denně za polici. Nejvíce se plácnete přes kapsu za logistické operace. Naskladnění, balení, opatření balíku štítkem, expedice apod. Velkou výhodou ale je, že se o nic nestaráte a kapacita skladu se flexibilně přizpůsobuje potřebám obchodu. Neřešíte zaměstnance, vybavení apod. Více k tomuto tématu se dočtete v článku Vlastní sklad a logistika eshopu, nebo outsourcing?.

V návaznosti na předchozí pod bod počítejte také s náklady na reklamace a vratky. Je potřeba počítat také s tiskem štítků. Pokud bude počet objednávek růst, budete potřebovat pořádnou tiskárnu štítků. To mohou být desítky až stovky tisíc korun. A ideálně byste měli také řešit automatizaci. Tu vám na e-shop řešení UPgates poskytne buďto Balíkobot nebo Chameleoon.

Další činnost a náklady při provozování e-shopu

Na provoz internetového obchodu se váží další dílčí činnosti, se kterými je třeba počítat:

  • Napojení na systémy třetích stran – pronájmy nástrojů a doplňků potřebných k administraci a správě. Mezi ty řadíme například informační systémy (účetní, ekonomické, ERP a další) nebo nástroje pro zefektivnění komunikace, marketingových aktivit apod. Nejpoužívanější e-commerce nástroje má řešení UPgates již napojeno. Nemusíte proto řešit náklady desítek tisíc za API propojení.
  • Zákaznický servis a zaměstnanci – zaměstnance jsme již zmiňovali v návaznosti na sklady a logistiku. Pokud však máte například vlastní výrobu, musíte do nákladů počítat i tu. Stejně tak je třeba brát v potaz zákaznický servis. Zde musíte mít opět in-house zaměstnance, případně podporu řešit sami ve svém drahocenném čase. Do nákladů na zaměstnance je nutné započíst investici potřebnou k jejich nalezení. Inzeráty na portálech práce vycházejí cenově na vyšší jednotky tisíc. Stejně tak musíte zaměstnanci platit školení, kurzy a vzdělávání. A to proto, aby se jeho přínos pro váš e-shop postupem času zvyšoval. Více se dočtete v článku Jak mít pořádek na zákaznické péči a jak propojit podporu s vaším e-shopem na UPgates.
  • Marketing – bez marketingových aktivit se v silně konkurenčním prostředí asi neobejdete. Probojovat se k zákazníkům prostě dnes něco stojí. A nejde jen o zaměstnance nebo externí vytvoření a správu kampaní agenturou. Další velkou částkou je kredit do PPC nástrojů. Tyto aktivity si ale blíže probere ve čtvrté kapitole našeho UPgates seriálu pod názvem Dostaňte svůj e-shop do povědomí a zvyšte počty objednávek.
Epizoda 4

Dostaňte svůj e-shop do povědomí a zvyšte počet objednávek

E-shop máte spuštěný, nastartovaný a víte jak jej provozovat a kolik to bude stát času a peněz. S čím se ale mnoho online podnikatelů v počátcích setkává? Že to příliš nejede. Objednávky nepřicházejí a vy nevíte, co vše můžete pro zlepšení situace udělat. Rozhodně ale nevěšte hlavu. Je běžné, že se první týdny a měsíce prodej teprve rozjíždí. V další epizodě našeho seriálu si povíme, co vše můžete udělat, abyste tomu pomohli.

Komplexní souhrn můžete najít také v našem návodu Jak nastartovat prodej vašeho e-shopu.

Nejdřív měř, potom řeš

Než začnete řešit marketingové aktivity, mějte na 100% nastavené měření a reporting výsledků. Co nemůžete měřit, nemůžete ani vyhodnocovat. Základ je propojit si e-shop s Google Analytics a Search Console. Jako nadstavbu můžete využít placené marketingové nástroje, které jsou napojeny na systém UPgates. Některé statistiky najdete přímo v administraci obchodu.

Okamžité navýšení objednávek

V prvních dnech a týdnech, možná i měsících, se potřebujete zaměřit na okamžité získávání objednávek. K tomu pomůže výkonnostní marketing. Řadit do něj můžeme jak PPC systémy a nástroje (Google Ads, Sklik, Facebook Ads apod.), tak zbožové srovnávače a agregátory (Heureka, Zboží.cz, Google Nákupy, Glami, Favi a mnoho dalších). Platforma UPgates umožňuje jednoduché propojení na veškeré tyto nástroje a k dispozici má také datové feedy pro srovnávače. Veškeré napojené srovnávače najdete zde.

V rámci PPC systémů můžete využít vyhledávací, obsahové a video kampaně. Pro vyhledávací kampaně se rozhodně neobejdete bez analýzy klíčových slov. Pro vás, e-shopaře, bude ale zajímavější inzerce na zbožových srovnávačích. Více informací se dozvíte v kategorii PPC naší akademie pro online podnikatele.

Sociální sítě

Prezentace firmy na sociálních sítích je dnes téměř nutnost. Základem je mít alespoň Facebook stránku. Dále ale můžete být například na Instagramu, LinkedIn nebo Twitter. Facebook si můžete opět jednoduše propojit s e-shopem UPgates. Stejně tak je k dispozici produktový XML feed, díky kterému své produkty můžete dostat na Facebook. A lze je zde pochopitelně také propagovat. Odkazy na sociální sítě si můžete umístit do patičky vašeho internetového obchodu. Více podrobností najdete v článku, Co přinese e-shopu Facebook, Instagram a další sociální sítě.

 

Organická návštěvnost a její síla

SEO a tvorba obsahu. To je něco, co vám možná nepřinese okamžité výsledky, ale z dlouhodobého hlediska má tato disciplína obrovskou důležitost a význam. Není nic lepšího, než přivádět kvalitní návštěvy e-shopu z organických výsledků vyhledávání v Google a Seznam. Ale jak se tam dostat a být vidět? Pilnou a svědomitou prací, která vám zabere měsíce, ba i roky. Ale věřte, že přinese své ovoce.

Základem je kvalitní obsah, který musíte vytvářet. Měl by být přínosem pro uživatele internetu a zároveň jej musíte cílit na dané klíčové slovo. Tady tedy opět zmíníme důležitost analýzy klíčových slov. Dokud nevíte, pod čím vás lidé vyhledávají a jaké problémy řeší, jen těžko budete vytvářet strategii a plán vašeho obsahového marketingu. Pro e-shop je ale životně důležité řešit také SEO parametry a optimalizaci produktových stránek a kategorií. Veškerá tato nastavení vám pronajímaný e-shop systém UPgates umožňuje. A podrobnosti se můžete dočíst zde.

SEO je z velké části také linkbuilding, tedy budování portfolia zpětných odkazů. Pro tyto potřeby budete potřebovat seznam odkazových příležitostí. Tedy webů, které jsou pro váš e-shop relevantní. Můžete si jej vytvořit ručně, případně opět využít marketingový nástroj Collabim. Ten vám doporučí stránky, které se ve vyhledávání dobře umisťují při dotazech na vaše klíčová slova. Odkazy můžete získávat zdarma nebo výměnou, což ale mnohdy není jednoduché. Proto budete častěji muset poptat na webech placenou inzerci. Více už ale v článku o získávání zpětných odkazů pro e-shop.

 

Soustřeďte se také na udržení stávajících klientů

Výkonnostní marketing, sociální sítě a SEO aktivity vám ve většinové míře pomohou oslovit nová publika. Toto je ale vždy náročnější a nákladnější, než pracovat s těmi, které jste již získali. A jedním z nejmocnějších nástrojů pro znovu oslovení již získaných zákazníků, je emailing. Databázi svých klientů můžete oslovit pomocí newsletteru s produktovou nabídkou, slevou nebo akcí, případně zařadit také vytvořený obsah, který pro ně může být přínosem. Emailing lze pochopitelně také automatizovat. V první fázi nákupního procesu se jedná o systémové emaily typu objednávka přijata, objednávka zaplacena apod. V druhé fázi by se mělo jednat spíše o poprodejní péči, tzv. CARE.

Pro tyto účely můžete využít nástroj, který je přímo v administraci UPgates. Případně napojené emailingové nástroje, například Mail Komplet. Více už ale v článku Email marketing e-shopu a hlavní výhody newsletteru.

 

Influenceři a jejich význam pro e-shopy

Influence marketing je velmi diskutabilní a rozporuplný. Mnoho podnikatelů na něj zanevřelo, jiní přes něj zase zabodovali a využívají ho pravidelně. V podstatě jde o to, že vyhledáte lidi, kteří na soc. sítích (nejčastěji Instagram, Youtube a Facebook), svými vyjádřeními, videi nebo statusy, oslovují a ovlivňují danou cílovou skupinu. Vybrat si musíte ideálně takové, kteří oslovují diváky podobající se vašim cílovým skupinám. Uvedeme si jednoduchý příklad z praxe. Prodáváte zdravou výživu a sportovní suplementy. V takovém případě byste měli ohledně spolupráce oslovit influencery z fitness komunity, renomované trenéry nebo výživové poradce. Jejich doporučování a zmínky mohou vést k tomu, že vaši značku a produkty dostanete do povědomí těm správným lidem, kteří tyto influencery sledují. Určitě neopomínejte měření, nicméně získat přímé akvizice a nákupy není primárním cílem influence marketingu. Důležité je podpořit pozitivní vnímání vaší značky u vhodného publika. Výsledky se tak mohou projevit až časem a hlavně nepřímo. Nebude je tak možné měřit.

Komunikace je základ

V rámci CARE procesu je potřeba řídit také komunikaci se zákazníky a zákaznický servis. Toto může být faktor, který ovlivní zisk nových i opakovaných objednávek. Ke komunikaci byste měli mít k dispozici ideálně telefon i email. Možností je samozřejmě i online chat, kterých má UPgates napojených hned několik. Stejně tak můžete využít helpdesk SupportBox. Zákazníkům můžete také posílat SMS notifikace o odeslání nebo přijetí objednávky apod.

Epizoda 5

Jaké právní náležitosti je potřeba při provozu e-shopu splňovat

V ideálním světě bychom se nejspíše při rozjezdu internetového podnikání věnovali naplno prodejním číslům a propagaci. Životy každého z nás však do jisté míry určují zákony a další právní předpisy. Toto se samozřejmě týká také podnikání. Vedle prodeje, marketingu, logistiky vás tak při provozu internetového podnikání nevyhnutelně čeká také setkání s legislativními záležitosti. Není ale nutné se hned zděsit. Ve skutečnosti vám postačí znát několik základních pravidel, která si dnes probereme. 

Na co myslet před startem e-shopu? 

Do podnikání byste se rozhodně neměli pouštět bez příslušného oprávnění. V českém právním prostředí to znamená živnostenský list nebo založení s.r.o. Pro úplné začátky internetového podnikání si vystačíte s první jmenovanou možností. K vyřízení živnostenského oprávnění stačí navštívit příslušný živnostenský úřad a zaplatit poplatek 1 000 Kč. 

 

V tu chvíli můžete začít oficiálně podnikat. Měli byste si však ujasnit, jestli provozujete pouze vedlejší nebo hlavní podnikatelskou činnost. 

 

O vedlejší činnost jde podle zákona při:

 

  1. výkonu zaměstnání

  2. nároku na invalidní / starobní důchod

  3. nároku na: 

    • rodičovský příspěvek
    • peněžitou pomoc v mateřství nebo nemocenské z důvodu těhotenství, pokud tyto dávky náleží z nemocenského pojištění zaměstnanců
    • osobní péči o osobu mladší 10 let, která je závislá na pomoci jiné osoby ve stupni I,II,III, nebo IV
    • pokud osoba, která je závislá na pomoci jiné osoby, je blízkou osobou, nebo žije s osobou samostatně výdělečně činnou v domácnosti

  4. pokud je nezaopatřeným dítětem

Tolik k platné legislativě. V praxi se nejčastěji setkáme s tím, že jste buďto zaměstnanec, student, nebo důchodce. V těchto případech můžete podnikat na vedlejší činnost. Výhodou jsou nižší odvody sociálního a zdravotního pojištění. 

 

Pokud se pro vás naopak stane podnikáním hlavním zdrojem obživy, nezbývá než podnikat na hlavní podnikatelskou činnost. V takovém případě se nevyhnete odvádění alespoň minimálních záloh na zdravotní a sociální pojištění. Ty pro rok 2021 činí 2 588 Kč v případě sociálního pojištění. Zdravotní pojišťovně pak zaplatíte každý měsíc minimálně 2 393 Kč. Tato částka se každoročně drobně zvyšuje. Odvíjí se totiž od celostátní průměrné mzdy. 

 

Je tedy potřeba počítat s tím, že při podnikání na plný úvazek musíte každý měsíc zaplatit téměř 5 000 Kč. A to i v případě, že vyděláte jen o něco málo více nebo třeba vůbec nic. 

 

Měli byste ale mít na paměti, že v případě podnikání na živnostenský list ručíte za své závazky celým svým majetkem. 

 

Také proto volí většina podnikatelů raději společnost s ručením omezeným, tedy notoricky známé “s.r.o.

 

Pryč jsou doby, kdy minimální požadovaný kapitál k založení s.r.o. činil 200 000 korun. Dnes stačí i jedna jediná koruna. K založení s.r.o. však budete potřebovat notáře. Počítejte také s tím, že se všemi poplatky vyjde založení vlastní společnosti na 5 až 6 tisíc korun. Vše se odvíjí od složitosti celého procesu. Například od toho, zda vstupujete do nové společnosti sám nebo se společníky. Celý proces může trvat až měsíc. 

 

Právní náležitosti e-shopu

Pokud máte tuto nutnou byrokracii za sebou, můžete se pustit do skutečného podnikání. Pro začátek se nejspíše obejdete bez plátcovství DPH. Povinným se stává v případě, kdy za posledních 12 po sobě jdoucích měsíců (nemusí se shodovat s kalendářním rokem) překročíte obrat 1 milion korun. V takovém případě se do 15. dne následujícího měsíce musíte registrovat u plátce daně. 

 

Existují však případy, kdy se pro vás registrace jako plátce DPH může stát výhodnější. Typicky jde o situaci, kdy máte obchod zaměřený na B2B segment a vašimi zákazníky jsou firmy platící DPH. V každém případě počítejte s tím, že DPH je obsáhlá a poměrně komplikovaná problematika, ve které se neznalý velmi rychle ztratí. Předpisy a pravidla ohledně DPH se navíc poměrně často mění. Například od 1. července roku 2021 vstoupila v platnost nová pravidla pro prodej zboží do zahraničí v rámci režimu Jednoho správního místa (OSS). Proto bude vždy lepší navázat spolupráci s profesionální účetní. 

 

Reklamační řád a obchodní podmínky

Ať už chcete nebo ne, jako provozovatel e-shopu se budete potýkat s vratkami a reklamacemi. V této souvislosti musíte na svých stránkách zveřejnit reklamační řád ve kterém musíte uvést následující: 

 

  1. opodstatněné a neopodstatněné důvody reklamace
  2. za co jako prodejce odpovídáte a v jakých případech
  3. po jakou dobu od převzetí zodpovídáte (záruční lhůta)
  4. termín vyřízení reklama

 

Vyřizování reklamací a vratek vám usnadní aplikace Retino, která je na UPgates napojena. 

 

Naprostou nutností je samozřejmě zveřejnění Obchodních podmínek. Jejich nejrůznější vzory bez problému najdete na internetu. Univerzální obchodní podmínky dává UPgates svým e-shopům zdarma k dispozici. Pro jistotu však vždy doporučujeme alespoň revizi obchodních podmínek právníkem. 

 

Jako online podnikatel budete chtě nechtě shromažďovat osobní údaje o svých zákaznících. Proto se nevyhnutelně dostanete také do kontaktu s EU nařízením 2016/679, které je nejen u nás notoricky známé jako GDPR. Jako e-shop byste se měli registrovat u Úřadu pro ochranu osobních údajů, který na tuto problematiku dohlíží. Na svých stránkách musíte také zveřejnit Prohlášení o ochraně osobních údajů, ve kterém se mimo jiné zavážete, že nabyté osobní údaje nesmí být poskytnuty třetím stranám. Prohlášení o ochraně osobních údajů doporučujeme zveřejnit v e-shopu na samostatné stránce, stejně jako Obchodní podmínky. Zákazník musí také při objednávání zboží dát souhlas se zpracováním osobních údajů.