Přehled epizod
V čem začít podnikat online? Tipy na internetové podnikání
Přemýšlíte nad online byznysem, jenže nevíte, jak a kde začít? Pak vás jistě budou zajímat aktuální statistiky i důvody, proč toto rozhodnutí bylo správným strategickým krokem. Pojďme se společně podívat, jaké kroky vás před startem podnikání na internetu čekají a které segmenty jsou nejatraktivnější.
Otázky, které byste si měli položit před startem podnikání
Předtím než vůbec s podnikáním začnete, je důležité zodpovědět si základní otázky. Díky tomu získáte lepší představu, co všechno bude start nového byznysu obnášet a zda si na to troufáte. Pro začátek si zkuste odpovědět na tyto klíčové otázky:
- Jaké zákazníky chci oslovit? B2C či B2B? Jaké segmenty trhu?
- V kolika zemích chci působit nyní a do budoucna?
- Kolik produktových kategorií a produktů chci nabízet?
- Jak se chci odlišit od mé konkurence?
- Jakou roli bude hrát můj e-shop? Bude to můj primární prodejní kanál?
- Jaké mám cíle prodeje na následující tři až čtyři roky?
- Jakou formu provozování e-shopu preferuji (pronájem / jednorázovou investici / splátky)?
V neposlední řadě je důležité si odpovědět na tu nejdůležitější otázku: Jakou částku chcete do e-shopového řešení investovat? Zvolit můžete například eshop řešení FastCentrik, kde je výhodou nízký pořizovací náklad.
V čem začít podnikat? Hledat díru na trhu, nebo vsadit na nejvíce rostoucí odvětví?
Udělejte si průzkum trhu a objevte své možnosti
Před vstupem na trh je ideální zmapovat si terén a mít k dispozici informace o preferencích a potřebách spotřebitelů a potencionálních zákazníků. Cílem je zjistit, o jaké produkty/služby mají zákazníci zájem, jak je na tom konkurence a zda je na trhu díra, kterou byste se svým online byznysem mohli zaplnit.
Kde hledat? Podívejte se na různé průzkumy a statistiky spotřebitelského chování.
Koronavirus posílil mnohé segmenty
Maloobchod prochází proměnou. Koronavirus umrtvil kamenné prodejny, ale online prodej funguje dál. Na tom by mohly nové internetové obchody dost vydělat. Mezi nejvíce perspektivní, rychle rostoucí oblasti patří třeba lékárny a móda. Potenciál mají i potraviny.
Rostoucí zájem zákazníků po produktech v loňském roce zaznamenali především prodejci v kategoriích dům a zahrada, elektronika, kosmetika a zdraví, stavebniny, knihy, hry a filmy.
Na úrovni produktů jsou nejúspěšnější potraviny, mrazáky a produkty pro uskladnění jídla, pekárny chleba, teploměry, šicí stroje, dezinfekce, základní drogistické zboží, doplňky stravy a podobně.
Naopak pokles poptávky v roce 2020 nepotěšil prodejce luxusního zboží, módy a oblečení, luxusního spodního prádla, sportovního vybavení pro týmové sporty a home decoru.
Proč se mít vlastní e-shop vyplatí
JE TO JEDNODUCHÉ
V dnešní době existuje nespočet nástrojů a platforem, které založení e-shopu dělají neuvěřitelně snadné. Pokud sáhnete po nejjednodušším pronájmu eshop řešení, pak můžete s podnikáním začít v podstatě ihned. Stačí pouze přidat produkty, zvolit grafickou šablonu, platební bránu, dopravce a prodej snadno odstartovat.
JE TO POHODLNÉ
Pro založení e-shopu nepotřebujete chodit nikam na pobočku, všechno si vyřídíte z pohodlí domova online. Kromě toho získáte také skvělou zákaznickou a technickou podporu, která vám pomůže s prodejem i řešením technických věcí.
JE TO SKVĚLÁ ŠANCE NA ZISK
České e-shopy zaznamenaly za rok 2020 až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019 a zákazníci v nich utratili meziročně o 62 miliard korun více než v předešlém roce, což jsou rekordní hodnoty.
MÁTE SVOBODU PODNIKÁNÍ
Být sám sobě šéfem, pracovat svým tempem a podle svých časových možností – to všechno jsou výhody, které k provozování e-shopu nesporně patří. Krom toho nejste vázáni na žádné místo, což znamená, že podnikat můžete odkudkoliv. Sami si také můžete zvolit, zda bude e-shop hlavním zdrojem příjmů, nebo pouze vedlejším.
Pohodlnější alternativa: Dropshipping
Případně můžete otestovat variantu, která vám v některých ohledech trochu usnadní práci. Dropshipping představuje nízkonákladovou alternativu internetového podnikání pro ty, kteří chtějí podnikat, ale nemají dostatečný kapitál nebo ideální podmínky pro rozjezd vlastního byznysu.
Dodavatel zboží v tomto případě funguje jako sklad a vy prostřednictvím svého dropshipping e-shopu nabízíte dodavatelovo zboží. Nenakupujete tak zbytečně do zásoby a platíte jen za to, co skutečně prodáte.
Díky dropshippingu můžete provozovat vlastní internetový obchod, ale nemusíte se vůbec starat o zboží a sklady. Napojíte se totiž na externí sklad dodavatele, který vyřizování objednávek zajistí za vás. Budete tak řešit primárně propagaci a zároveň vám odpadne také spousta byrokracie.
Jak vybrat nejlepší e-shopové řešení?
Ptáte se, jak vybrat správné e-shop řešení pro váš online byznys? Výběr vhodného eshop systému závisí na mnoha proměnných a měl by být pečlivě zvážen na základě vašich potřeb a představ. Pojďme se podívat na to, jaké možnosti v zakládání e-shopu na trhu existují a proč je ideální na startu vyzkoušet hotová e-shopová řešení.
Čtyři základní varianty e-commerce řešení
Základem pro správnou volbu je mít přehled o základních možnostech provozování e-shopu:
1. Krabicové řešení (pronájem e-shopu)
Pronájem e-shopu je vhodný pro ty, kteří chtějí co nejdříve prodávat, ale nemají zkušenosti s e-commerce nebo se nechtějí zabývat tvorbou vlastního e-shopu. Mezi hlavní benefity pronajímaného e-shopu jsou nízká cena řešení, pravidelný rozvoj a také eliminace starostí spojených s vývojem e-shopu na vlastní pěst.
2. Hybridní e-shop (mezikrok mezi krabicovým řešením a e-shop na míru)
Hybridní e-shop je něco mezi pronájmem e-shopu a e-shopem na míru. Ve své podstatě vychází z krabicového e-shopu, protože nabízí podobné funkce a výběr z několika šablon. Liší se však v tom, že na základě vašich potřeb lze doprogramovat jakékoliv další funkcionality nebo vytvořit nový grafický design.
3. E-shop na míru
Další z možností je ryze individuální řešení. E-shop na míru umí přesně ty funkce, které potřebujete, tudíž se se tak stává samostatnou volně upravitelnou jednotkou. Vývoj a úpravy e-shopu řídíte a určujete vy.
4. Open-source
Open-source řešení nabízí spoustu možností, jak postavit velmi kvalitní a funkční e-shop s použitím různých pluginů. Je však zapotřebí myslet na to, že u těchto řešení je již potřeba mít hlubší znalosti a také spolehlivého kodéra a programátora k ruce.
Předtím, než se rozhodnete pro konkrétní řešení, položte si tyto otázky:
- Jaký je váš budget?
- Jaké jsou vaše nároky a požadavky z hlediska e-shopových funkcí a vlastností?
- Jaké zboží budete prodávat?
- Kde chcete být se svým e-shopem za pár let?
Pronájem e-shopu je ideální start
Pokud si otevíráte nový e-shop, tak se zpravidla budete snažit e-shopové řešení od někoho pronajmout už předpřipravené. Dostanete funkční systém, mnoho šablon na výběr, možnosti si do určité míry e-shop přizpůsobit. Za to vše zaplatíte přijatelnou částku.
Krabicové řešení skýtá nezpochybnitelné výhody:
- Přívětivá administrace
- Velký výběr responzivních grafických šablon
- Jednoduché napojení na ERP systémy, cenové srovnávače, platební brány a další nástroje
- Kvalitní zákaznická podpora
- Pravidelné bezplatné aktualizace jádra a modulů
- Ideální poměr výkonu a ceny
Na trhu existuje mnoho různých služeb. Zvolit můžete například eshop řešení FastCentrik, kde je výhodou velké množství funkcí a modulů a nízký pořizovací náklad.
Seznamte se s FastCentrikem – e-shopem pro každého
FastCentrik je moderní e-shopové řešení, které zastřešuje více než 3 500 e-shopů, jejichž denní obrat činí zhruba 35 milionů korun. Patří mezi největší poskytovatele krabicového řešení v Česku s dobrou reputací a rozsáhlými zkušenostmi.
Nabízí 18 grafických šablon s možností grafických úprav šablony na míru dle vašich požadavků. Mimo to nabízí napříč všemi balíčky více než 150 funkcí. Licenční poplatek se odvíjí primárně od počtu produktů na e-shopu od startuje již na 390 Kč za měsíc.
Mimo to FastCentrik poskytuje také multijazyčné a multiměnové prostředí, které pro krabicová řešení nejsou standardem.
Velkou výhodou je možnost otestovat si administrační rozhraní až na 30 dní zdarma.
Když e-shop prosperuje a pronájem e-shopu nestačí
Představte si modelovou situaci – založili jste si krabicový e-shop s elektronikou a vašemu podnikání se velmi daří. Zákaznická poptávka roste, obraty rostou a vy uvažujete nejen o rozšíření sortimentu a funkcí, ale také o možném odlišení se od konkurence.
Na krabicovém e-shopu vás pomalu začínají limitovat předdefinované funkce, procesy, základní možnosti automatizace a personalizace a do určité míry také omezená grafická šablona. Je toto i váš případ? Pak je čas na změnu a máte dvě možnosti, kam vyrůst:
1. Hybridní e-shop
Hybridní e-shop je něco mezi pronájmem e-shopu a e-shopem na míru a lze jej upravit individuálně přizpůsobit vašim potřebám. Základ hybridního e-shopu vychází z krabicového řešení a je připraven na spuštění za velmi krátkou dobu. Oproti řešení na míru tak nemusíte čekat na dlouhou implementaci a investovat velké vstupní náklady, jelikož základní licence již obsahuje spoustu funkcí.
2. E-shop na míru
E-shopu na míru dopřává vysoký nadstandard a nabízí velkou porci individuality. Ti nejnáročnější zákazníci, kteří se nespokojí s krabicovým ani open-source řešením, volí často právě tuto možnost. Při jeho objednávání si sami určíte, jaké máte požadavky a co všechno by e-shop měl obsahovat.
Kvalitní e-shop, který poroste s vámi
Zvažujte výběr vhodného dodavatele e-shopu opatrně a pečlivě, jelikož šlápnutí vedle může být pro váš byznys i cestou do pekla, na které můžete utopit nemalé finanční prostředky.
Pokud si za svého partnera zvolíte FastCentrik, může to být plodná spolupráce na dlouhá léta. FastCentrik totiž do budoucna počítá s vaším úspěchem a nabízí možnost přechodu na vyšší verzi a další možnosti rozšíření. Společnost vám zařídí plynulou migraci z pronajímaného řešení na hybridní e-shop nebo e-shop na míru. Vše máte pod jednou střechou, rychle a bez komplikací.
Jak si založit vlastní e-shop
Uvažujete nad založením e-shopu, ale nejste si jistí tím, jaké kroky je třeba podniknout? Poté jste na správném místě. Abychom vám ušetřili čas, sepsali jsme pro vás nejdůležitější kroky a informace o tom, co je potřeba předem rozhodnout, jaké administrativní záležitosti vás čekají a které technické řešení je pro vás to pravé ořechové.
Využijte příležitosti založit vlastní e-shop
Sedíte doma a dumáte, jak využít váš volný čas efektivně? Přemýšlíte, jak se z toho nezbláznit? Jste podnikaví a vaším snem je vytvořit si svůj vlastní projekt, byznys, e-shop, potažmo internetový obchod? Nyní můžete využít příležitosti, která se jen tak znovu neobjeví. Využijte svůj čas pro vytvoření vlastního e-shopu.
Založení e-shopu je velmi jednoduché a zvládnete ho levou zadní. A pokud záhy zjistíte, že váš byznysový plán nebyl správný, není problém internetový obchod zase bez velkých ztrát zrušit.
Jak založit e-shop?
Založení vlastního podnikání v oblasti e-commerce sice není žádná atomová věda, je však několik věcí, které je třeba na začátku promyslet a vyřídit.
Výběr e-shopové platformy
Chystáte-li se založit e-shop, máte v podstatě čtyři technické možnosti. Můžete jít cestou open-source řešení, nebo zvolit pronájem krabicového řešení, či případně customizovatelný hybridní e-shop/e-shop na míru. Výběru vhodné e-shopové platformy jsme se věnovali v předchozím článku z této e-shopové série.
Úředničina
Na začátku vás pravděpodobně nemine trocha úředničiny. Jakmile máte jasnou představu o tom, jak e-shop vytvoříte a jaké je vaše byznysová vize, nic už nebrání tomu, abyste podnikli první akční kroky.
Pokud už jím nedisponujete, bude třeba vyřídit buď živnostenský list, nebo si založit firmu.
„Živnosťák“ si vyřídíte na kterémkoliv živnostenském úřadě a potřebovat k tomu budete pouze občanský průkaz a 1000 Kč.
Dále budete muset řešit:
- registraci domény,
- zdravotní a sociální pojištění,
- DPH,
- EET a GDPR.
V případě, že nechcete jako živnostník ručit za podnikání celým svým majetkem, je nejvhodnější řešení založit si novou společnost (s ručením omezeným, akciovou, popřípadě jinou právní formu).
Založení společnosti není zas tak náročný úkon, například u společnosti s ručením omezeným je potřeba vykonat zajistit:
- uzavření společenské smlouvy formou notářského zápisu,
- složení základního jmění společnosti, nebo jeho části,
- získání živnostenských oprávnění,
- zápis společnosti do obchodního rejstříku,
- registrace společnosti u finančního úřadu.
Výběr dodavatele
Zda se vás bude tento krok týkat nebo ne záleží na tom, jaký druh zboží budete na svém e-shopu prodávat. Jestliže máte v plánu prodej vlastních výrobků, budete vaším dodavatelem vy sami a máte vyhráno. Pokud plánujete odebírat zboží od vybraného dodavatele a skladovat jej ve vlastních prostorách, je třeba se na tuto variantu připravit. V případě dropshippingu je zase nutné vybrat takového dodavatele, který jej umožňuje.
Výběr platebních metod
Při výběru byste měli zohlednit vaši cílovou skupinu. Ze startu doporučujeme nabídnout vašim zákazníkům všechny základní platební metody: dobírku, platbu bankovním převodem a platbu online. Vsadíte tak na jistotu.
Logistika
Máte vyřešeno, kde zákazník zboží zakoupí, kdo vám ho dodá i jakým způsobem zákazník za zboží zaplatí. Co tedy zbývá? Způsob, jakým se zboží k zákazníkovi dostane. Na výběr máte opět několik možností od osobního odběru, České pošty, ale i dalších přepravních společností jako jsou Zásilkovna, PPL, DHL, GLS atd.
Založení e-shopu
Když máte všechny základní náležitosti hotové, můžete se vrhnout do samotného založení e-shopu. Vše, co k tomu potřebujete, máte dostupné na pár kliků. Stačí si jen spustit DEMO e-shopového řešení FastCentrik, které funguje až na 30 dní zdarma. V případě, že v průběhu těchto tří měsíců nebudete s e-shopem spokojeni, můžete si v rámci programu Garance vrácení peněz vyžádat vrácení peněz.
Poté si naplníte váš nový internetový obchod produkty, vymazlíte popisky, připravíte obsah a zkrátka nastavíte si e-shop tak, aby fungoval přesně dle vašich představ.
SPUSTIT DEMO
Tvorba vlastního e-shopu
Vybrali jste si vlastní e-shopové řešení a jediné, co vám již zbývá, je tvorba e-shopu? Během spuštění e-shopu je potřeba promyslet hodně věcí. Ušetří to v budoucnu spoustu práce, času a starostí. Přečtěte si o tom, co je potřeba zkontrolovat a nastavit ještě před ostrým spuštěním vašeho e-shopu.
1. Příprava obsahu pro e-shop
Příprava dat do e-shopu by měla mít rozhodně vaši největší pozornost, jelikož vám právě proces plnění dat ušetří do budoucna spoustu času. Navíc se během této aktivity nejvíce chybuje.
Data k jednotlivým produktům
Přípravou dat myslíme například nahrání produktů, vytvoření stromu kategorií produktů, přidání popisků, cenotvorbu a vedení skladové dostupnosti. Jedná se zkrátka o všechna data, která chceme u produktů prezentovat. Základem by měl být správný název produktu, krátký popis, dlouhý popis, cena a dostupnost.
Obrázky a produktové fotografie
Produktové fotografie jsou u e-shopu stejně důležité jako kvalitní popis produktů. Malé nebo nekvalitní obrázky rovnou zahoďte do koše a nafoťte si nové. Dbejte hlavně na správnou velikost, rozlišení a typ (nejlépe formáty progressive jpeg nebo webp).
Základní SEO
Ještě před spuštěním e-shopu je dobré nastavit alespoň SEO titulky a popisky pro úvodní stránku a všechny ostatní. SEO titulek by měl mít délku cca 60 znaků a popis zhruba 155 znaků. V nastavení rovněž můžete nastavit vzhled chybové stránky 404.
2. Šablona nebo grafika na míru?
Tento bod sice můžete realizovat jako první, ale je daleko efektivnější si vzhled obchodu vybrat až poté, co si e-shop prohlédnete naplněný vašimi daty. U začínajících e-shopů zpravidla postačí výběr z šablon nabízených e-shopovým řešením. Současné e-shopové šablony jsou totiž uživatelsky přívětivé, atraktivní a poutavé. Díky jejich vysoké variabilitě si šablonu můžete i lehce přizpůsobit vašim požadavkům.
Šablonu vybírejte hlavně podle rozvržení kategorií produktů. V případě, že máte například osm kořenových kategorií a méně, zvolte horizontální (vodorovné) menu. Pokud máte kategorií více, je lepší vybrat vertikální (svislé) menu.
Ukázka horizontálního menu
Ukázka vertikálního menu
Šablonu si nastavte kompletně, tedy včetně loga, favicony, barevnosti, bannerů a případně i vlastních úprav. Ještě před spuštěním doporučujeme vzhled otestovat na více zařízeních a prohlížečích.
Pokud však chcete nabídnout vašim zákazníkům jedinečný a osobitý nákupní zážitek a odlišit se od konkurence, doporučujeme si nechat navrhnout grafiku na míru.
3. Nastavení objednávkového procesu
Udělejte maximum pro to, abyste neztráceli zákazníky, kteří jsou již rozhodnuti u vás nakoupit. Nastavte si objednávkový proces, což obnáší:
- nastavení jednokrokové / vícekrokové objednávky,
- číselné řady objednávek a dokladů,
- povolení slevových kuponů,
- umožnění nákupu pouze registrovaným / i neregistrovaným zákazníkům,
- země prodeje,
- souhlasy s obchodními podmínkami.
Poté je vhodné ověřit si díky testovací objednávce, zda je objednávkový proces srozumitelný a nenutí zákazníka příliš přemýšlet. Například špatně popsaný způsob dopravy a platby nebo neplatný asistent nákupu a špatná číselná řada objednávky brání zákazníkovi v úspěšné objednávce.
4. Nastavení komunikace a legislativních nezbytností
Nastavení komunikace obnáší přípravu e-mailových šablon, které automaticky chodí zákazníkům při dokončení objednávky.
Mimo jiné zkontrolujte, zda máte v pořádku obchodní podmínky, ochranu osobních údajů, sběr cookies (pokud je třeba) a máte vyřešeny reklamační řády a správně uvedené kontaktní informace.
5. Spuštění do ostrého provozu
Pokud jste provedli všechny předchozí kroky, je na čase e-shop naplněný daty pustit na do ostrého provozu, tedy e-shop spustit na vaší doméně. Aby byl převod možný, je třeba nastavit DNS záznamy a SSL certifikát.
Přejeme vám hodně štěstí a spoustu skutečných objednávek!
Dropshipping
Máte zájem vytvořit si vlastní internetový obchod, ale nemáte dostatek peněz, abyste nakoupili potřebné množství zboží? Nebo jste zjistili z předchozích článků, že e-shop s vlastním zbožím není to pravé ořechové? Dropshipping je nízkonákladová alternativa internetového podnikání, která je vhodná pro začínající podnikatele s omezenými podmínkami k rozjetí vlastního byznysu.
Co to je dropshipping?
Dropshipping je nízkonákladová alternativa internetového podnikání pro ty, kteří chtějí podnikat, ale nemají dostatečný kapitál nebo ideální podmínky pro rozjezd vlastního byznysu.
Dodavatel zboží v tomto případě funguje jako sklad a vy prostřednictvím svého dropshipping e-shopu nabízíte dodavatelovo zboží. Nenakupujete tak zbytečně do zásoby a platíte jen za to, co skutečně prodáte.
Jak dropshipping funguje?
Nejprve je potřeba založit si vlastní FastCentrik e-shop. Následně si vyberete dodavatele a domluvíte se s ním na podmínkách spolupráce. Ať už se jedná o způsob platby, předávání objednávek, expedici zboží a další aspekty spolupráce.
Dodavatel vám poté poskytne XML feedy, díky kterým si pak od dodavatele pravidelně stahujete aktuální informace o dostupnosti zboží. Můžete vidět ceny, kódy, parametry, ale i fotografie. Zboží pak importujete do svého e-shopu a stanovíte si maloobchodní cenu. Jakmile zákazník nakoupí ve vašem e-shopu, zaplatíte dodavateli velkoobchodní cenu (v případě marže) a ten zašle zboží zákazníkovi. Na zásilce budou uvedeny údaje vašeho e-shopu. Výhodou je, že se vyhnete nákladům za sklad a pracovní sílu.
Vaším úkolem je tedy propagace zboží na vašem e-shopu a komunikace se zákazníky. Nemusíte se zabývat expedicí zboží a dodavatel zde figuruje jako sklad, takže nenakupujete do zásob a platíte jen za to, co skutečně prodáte. Tím pádem můžete svým zákazníkům nabídnout široký výběr produktů.
Celý dropshippingový proces ve čtyřech krocích:
- Zákazník navštíví váš e-shop a objedná si zboží.
- Vy po obdržené objednávce zašlete požadavek na vyřízení k dodavateli
- Dodavatel zakázku zpracuje, zabalí a vyexpeduje k zákazníkovi. Vy fakturujete.
- Přepravce doručí zásilku a vy získáte odměnu.
Výhody podnikání s FastCentrik dropshippingem:
- Téměř žádné provozní náklady
- Nemáte sklad. Platíte jen za to, co se prodá
- Nemusíte se zabývat expedicí objednávek
- Napojení na dodavatele platíte jen jednorázově – cena začíná na 1990 Kč
- Spolupráce s prověřenými dodavateli
Co tedy potřebujete, abyste mohli začít?
Pro začátek vám postačí připojení k internetu a počítač. Pak už jen založíte FastCentrik e-shop, vyberete dodavatele, domluvíte se s ním na podmínkách spolupráce a rozjedete své podnikání.
Online marketing a podpora e-shopu
Úspěch vašeho internetového obchodu závisí na řadě faktorů. Chytře nastavený a spravovaný online marketing je jedním z hlavních hybatelů, který ho dokáže aktivně ovlivnit. Možností, jak marketingově podpořit váš e-shop, je spoustu. Shrnujeme vám je právě v tomto článku.
PPC
Reklama s platbou za proklik (PPC) je jednou z nejúčinnějších metod, jak dostat na e-shop platící zákazníky. Velkou výhodou PPC kampaní je, že se zobrazují ve výsledcích vyhledávání nad ostatním, takzvaným organickým obsahem, a tím pádem na web přivádí nejvíce zákazníků. Mezi nejoblíbenější PPC reklamní systémy v Česku patří Google Ads od Google a Sklik od Seznamu.
SEO
Zkratka SEO (Search Engine Optimization) znamená vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích.
To znamená, že čím lepší SEO text vytvoříte, tím větší máte šanci, že se váš web zobrazí na předních příčkách ve vyhledávači. Svou roli hraje například URL, správně zvolené nadpisy, popisky nebo hustota klíčových slov. Přestože přesný algoritmus pro určování pořadí webů ve vyhledávači se neustále mění, výše zmíněné faktory zůstávají stejné.
Přestože optimalizace pro vyhledávače, neboli SEO, může působit jako raketová věda nebo černá magie, ve skutečnosti to tak těžké není. Je třeba si pouze uvědomit, co je odjakživa hlavním cílem vyhledávačů. Je to nalezení stránky, která nejlépe odpovídá tomu, co uživatel chtěl, když zadával svůj dotaz. Přestože algoritmy vyhledávačů se neustále mění, tento cíl mají neustále stejný již od doby, kdy vznikla první verze Google.
Obsahový marketing
Obsahový marketing je forma marketingu fungující na principu tvorby relevantního a hodnotného obsahu. Tento obsah pomáhá budovat vztahy se zákazníky, zvyšovat důvěryhodnost značky (zákazník získá “něco navíc”) a nenucenou formou prodávat. Do obsahového marketingu patří články na blogu, katalogy ke stažení, ale třeba také videotutoriály a další. Výhodou je nižší finanční náročnost, nevýhodou však je, že se výsledek dostaví až za delší dobu (na rozdíl např. od PPC reklam, kde je viditelný ihned).
E-mail marketing pro e-shopy
Kromě SEO a PPC reklamy ve vyhledávačích a na sociálních sítích byste neměli ve vašem marketingovém mixu zapomínat ani na e-mailing, který stále skvěle funguje a přivádí nové zákazníky. E-mailový marketing je stále vysoce účinným a nákladově efektivním způsobem, jak dostat nabídku vašeho e-shopu přímo k zákazníkům. Obsah takového e-mailu by měl být především užitečný pro zákazníka, jinak si odběr dříve nebo později odhlásí.
Remarketing
Pojem remarketing (také retargeting) označuje kampaně cílené na uživatele, kteří již projevili nějaký zájem o produkt či značku. Zájmem může být navštívení stránek e-shopu, prohlížení produktů nebo opuštění nákupního košíku před dokončením objednávky. Nákupní cyklus zákazníka totiž nesestává z jedné návštěvy, obzvlášť, pokud se jedná o dražší výrobek vyžadující delší rozhodování. Reklama cílená na zákazníka v průběhu jeho rozhodovacího procesu tak zvýší šanci na dokončení objednávky.
Hledáte partnera pro pomoc s online marketingem?
E-shopové řešení FastCentrik má vlastní marketingové oddělení a nabízí nejširší nabídku služeb digitálního marketingu pro krabicové e-shopy FastCentrik, ale i internetové obchody na jiných platformách. Pomůže vám přivést relevantní zákazníky, kteří budou mít zájem o váš produkt nebo služby.
Případně FastCentrik provozuje partnerskou síť specialistů, kteří nabízejí různé specializace. Externí partneři FastCentriku se specializují na různé obory související s chodem e-shopu a online marketingem.
Koupě či prodej hotového e-shopu
Jak koupit či prodat e-shop? Česká republika je právem považovaná za e-shopovou velmoc. A to nejen díky velkému množství e-shopů na trhu, ale také díky četným inzercím e-shopů na prodej. Pojďme se zaměřit na obě varianty – na koupi zavedeného obchodu a nebo prodej hotového e-shopu.
Koupě zavedeného e-shopu
Přemýšlíte o podnikání v online sféře a míříte k tomu, aby váš e-shop okamžitě generoval objednávky? Pak je pro vás nejlepším řešením koupit si nastartovaný a zavedený e-shop s historií. Na trhu si můžete vybrat z nových, ready-made nebo zavedených e-shopů na prodej.
Kdy se vyplatí koupit e-shop?
Prodeje zavedených e-shopů jsou v dnešní době běžnou záležitostí a není potřeba se jich obávat. Nákup e-shopu dokonce přináší jednu velkou výhodu – a tou je úspora práce.
S koupí hotového e-shopu získáte:
- zákazníky,
- zavedenou značku,
- ověřené dodavatele,
- případně sklad.
Při investici do zajetého e-shopu přeskočíte přípravné fáze, nastavování e-shopu nebo hledání vhodného technického řešení. S koupí získáte kompletní balík, což vám ušetří mnoho zařizování. Zároveň se jedná o skvělou příležitost, jak investovat našetřené peníze, s poměrně rychlou návratností.
Ještě před koupí doporučujeme nechat si vypracovat smlouvu od advokátní kanceláře, abyste měli jistotu, že obchod proběhne hladce a bez právních komplikací. V neposlední řadě také dbejte na autorská práva a GDPR – zejména při převodu zákazníků.
Zajímavá alternativa: ready-made e-shop
Takzvaný ready-made e-shop je internetový obchod na klíč, připravený k okamžitému spuštění. E-shop vyžaduje pouze pár dodatečných úprav z vaší strany, jakými jsou branding a doplnění obsahu na základní stránky. Vše ostatní je vyřešeno poskytovatelem daného řešení.
E-shopová platforma FastCentrik nabízí hotové e-shopy pro okamžitý prodej zboží z těch nejzajímavějších a nejpoptávanějších kategorií. FastCentrik připraví vše za vás, a to včetně napojení na zavedeného dodavatele. Není proto nutné tvořit skladovou zásobu. Zboží odchází rovnou od dodavatele a jedná se o napojení na dropshipping.
Ready-made e-shopy od FastCentriku mají také připravenou grafiku na míru, takže si můžete být jisti originálním zpracováním.
Prodej vašeho e-shopu
I úspěšné e-shopy někdy končí, a to z různých důvodů. Mít svůj vlastní e-shop je v současné době velký trend. S jeho provozem se však pojí odpovědnost za jeho chod, administraci nebo účetnictví, což pro některé může být kámen úrazu. Někteří majitelé zkrátka nemají dost času nebo peněz, a tak se stává, že i úspěšné online podnikání po nějaké době skončí. To však ještě nemusí být úplný konec – jednou z alternativ je prodej e-shopu na burze e-shopů.
Pokud chcete prodat e-shop, měli byste zveřejnit co nejvíce informací, na základě kterých zaujmete kupujícího. Uvedená data musí být relevantní a přesvědčivá, aby dávala zákazníkovi koupě smysl. Nejen z pohledu nabízeného sortimentu na e-shopu, ale také z finanční stránky. A o tu jde při prodeji eshopu především. Doporučení, jaké informace jsou pro prodej důležité, naleznete na našem webu v sekci Burza e-shopů.
Potenciální kupce bude určitě zajímat:
- historie e-shopu
- obrat
- návštěvnost
- technická specifikace
- smlouvy s třetími stranami
- finance na provoz
- marketing
- prodej domény
- konkurence
Kde e-shop koupit či prodat
Prodej či nákup e-shopu může proběhnout na více místech. Obvykle přes online burzy a diskuzní fóra. Například zde na Webtrhu se nachází kategorie přímo věnovaná prodejům e-shopů. Případně je možné využít burzy, kterou provozuje například e-shopové řešení FastCentrik. Stačí vyplnit kontaktní formulář a napsat do inzerátu všechny klíčové informace o e-shopu, nebo si vybrat z nabídky e-shopů a ready-made projektů na prodej.